Česká verze English version
Cykloserver.cz

Aktuality

Král všech cyklomaratonů - X. Král Šumavy silnice 250km

10.9.2003 10:56

6. září start v Klatovech, přede mnou 250km po šumavských kopcích s převýšením 4000m, 1348 borců o půl sedmé ráno na startu a skvělé počasí stejně jako bezchybné zajištění celé trati. Prostě jen 1 může býti Králem a tento maraton si tuto přezdívku zaslouží!

Bookmark and Share

Letos jsem si konečně splnil svůj sen a zúčastnil se asi nejnáročnějšího silničního cyklomaratonu v republice – Author Král Šumavy – silnice 250km. Přípravy byly opravdu dlouhé – celý rok orientace hlavně na kopce, najíždět kilometry a účastnit se ostatních závodů silniční Velosérie… Přihlášku jsem podal již brzy, abych si mohl z Klatov odnést i pamětní dres X. Krále. Vše probíhalo dle plánu a těch 7500km co jsem chtěl mít před datem 6. září, se mi podařilo opravdu najet. Každý den jsem civěl na počasí a modlil se, aby bylo hezky. Naštěstí se mé přání vyplnilo, i když zpráva ve čtvrtečních novinách hlásící –8C na Horské Kvildě mě zrovna moc nepovzbudila! No nic, beru si teplé oblečení, hlavně ať neprší! Od pondělka 1. září skládám kolo a ještě netuším, že na něm celý závod absolvuji. Rám Favorit z roku 79 vypadá po nastříkání šedozelenou metalízou opravdu božsky a samolepky Kelly‘s ho pasují na roli jedničky ve vzhledu! A když k tomu přičtu speciální zinkovaný představec, brzdové čelisti, řidítka i přesmykač, zvláštní omotávku z nějakého pásu gumy a „babské“ sedlo z Makra za 108,60Kč, tak není co řešit! Ovšem chybičky se začínají objevovat záhy - nové převodníky jsem byl hned druhý den reklamovat kvůli ohnutí, zadní přehazka také zrovna neslouží dle mých představ… Ve středu odpoledne kupuji pláště Rubena šíře 35mm s polohrubým vzorem (jsem totiž odpůrce těch uzonkých hladkých pláštíků nafoukaných na 10atmosfér). No to by mohlo jet lépe než ty původní 37 určené jen pro 3,5atmosféry… Ve čtvrtek najíždím 5km a ono to fakt i jede! Sice to na 53/11 kapánek chcípá, ale nejsem Ullrich. Hlavně, že mám i 39/28 na Šimanov! Sedmičková kazeta se mi moc zamlouvá, hlavně byla skoro zadarmo. I když kdo dneska nemá devítku, tak jako by nebyl… Přípravy vrcholí a já si zjišťuji možnost dopravy do Klatov. České dráhy kupodivu nabízí parádní spojení. No jen abych tam fakt dojel… Bágl rychle těžkne a mění se spíše v kouli. Ach jo, takových věcí. Hlavně nářadí, protože tuším, že budu jistě ještě dolazovat. U Fávoše je všechno na klíče – takže 7,8,9,10,13,14,15 + šroubovák + sykovky atd. Prostě samá jemná mechanika! Pátečního rána se mi z vyhřáté postele moc nechce a co víc, bolí mě koleno! No to mi fakt chybělo. Zrovna teď… Poslední úpravy na kole, přidání brašny pod sedlo, držáků na světla, dotažení šroubů a hurá na nádraží! Ještě naposled uvažuji, zda nemám jet na osvědčeném hliníkovém crossu s deore, ale přece nejsem měkkej! Nasedám tedy na Favorita a svištím na nádraží. První přestup v Libni probíhá celkem dobře, zpoždění 20minut mě nevzrušuje. Nakládám svůj bicykl do rychlíku a pak jen pozoruji ubíhající krajinu. V Praze jsem potkal známého z Beskyd Tour, takže je o čem mluvit. V Plzni je naprosto krásné počasí – je to vůbec Šumava?? Přestup a za hodinku jsem v Klatovech. Při prezentaci přebírám čip, startovní tašku a dres. Dobré, velikost sedí! Pak uháním přes hnusný kopeček do kempu Sluneční mlýn. Brzy už vyrážím na obhlídku okolí – přeci jen v této části Šumavy jsem s kolem poprvé. Cesta do Domažlic je nekonečná, každý kopeček nahoru na malý tác! Dolů zase rvu za brzdové páky až na doraz. Co to? Koleno se ozývá, a tak pár fotek na náměstí a hurá volně zpět do Klatov na nákup. Asi 80km by pro dnešek stačilo. Zase ten kopec k benzínce – už mě začíná deptat… Ještě netuším, jak mě bude deptat zítra navečer po 250km! Asi v šest při obhlídce funkčnosti svého kola jsem zničil bovden k přesmykači, takže přední přehazka mimo provoz! Co teď? Nakonec jsem to za hodinku dal do kupy. Uf! Ještě doštelovat ubohé brzdy Favorit, co nikdy pořádně nebrzdí, namazat řetěz, dotáhnout kónusy v předním kole atd. Pro jistotu srážím i řidítka níže, aby mi to fakt svištělo! Večer se mi ani nechce spát, pořád je až nezvykle teplo. To v deset si již na flanelovou košili oblékám mikinu a o půl čtvrté ráno utahuji na spacáku všechny přezky, až mi kouká snad jenom nos. Lidi to je zima! Do budíčku se jen tak hážu ve spacáku a snažím se na chlad nemyslet. V 4,50hod. mě probouzí hodinky. No zrovna když jsem chtěl spát! Vylézám ze spacáku a beru na sebe ještě bundu! Brrr. Jak ostatní mohou chodit v šortkách? Je tohle vůbec závod? Copak se najde více jak 1000 podobných úchylů, kteří vstávají tak brzy a štvou se 160 nebo 250km po šumavských kopcích… Máme to zapotřebí? Tak půl hodinky rozmrzám, pořádně snídám a jen tak se rozkoukávám. Nezbytná fotka ranní tmy a krátce před šestou razím 3,5km na start, kde je již spousta cyklistů. Pozice v hloubi pole mi nevadí, někdo stojí ještě o desítky metrů níže! Vládne poklidná atmosféra – takže fotky, debaty… 6,34hod. a je to tu!!! – nic… Stojíme na místě, z těch 1348 cyklistů se pohnulo jen pár, já se rozjíždím až o 2minuty později, poslední borci možná za deset. Stejně se ještě propadám. Šetřím síly a zbytečně se nervu. Rychle se otepluje, mlha není, jen sluníčko. No to abych jel fakt dlouhou, protože v tomto počasí se mnoho pokusí o „dlouhou štreku“. Nechci být za ubožáčka se 160km, takže 250km! Začátek OK, i když mě štve pohled na borce na tandemových kolech s basou lahváčů na přídavném vozíku či „znalce“ v džínách a na špinavých horských kolech, nebo pár maniaků na celoodpružených MTB - ale jak si to sviští přede mnou! Připadám si jako dědek nad hrobem… Kde je ta má energie, copak jsou všichni tak dobří? Asi jo, musím se s tím vyrovnat! Velhartice jsou kapánek prudší než jsem čekal, pak Zámyšl, pořádný sjezdík a za necelé 2hodinky první zastávka v Sušici. Jako obvykle stavím, doplňuji zásoby a odpočívám. Koleno zatím slouží, takže jen vydržet těch zbylých 200. Desítkou klíčem měním pozici čelistí přední brzdy, aby to vůbec brzdilo. Pak dál - obávaný Šimanov najíždím opatrně, 39/24, pod vrcholem 28zoubků, i když to snad ani nebylo nutné. Povzbuzování okolostojících přišlo vhod! Chvilku odpočinek a pak 8km na Javorník. Les, hnusná silnice, znovu šnečí tempo. Neženu se kupředu a vzdávám se pověsti dobrého vrchaře. Nehodlám se odrovnat! Pár lidí mě předjíždí, pár zase předfrnknu já. Na vrcholu hned přeřadit na velký tác a uhánět dolů! Pár serpentín, pak Kašperské Hory a za chviličku již 98.km a pauza na 2. Stanici v Rejštejně. Nechávám se vyfotit a psychicky se připravuji na výjezd na Zhůří. 99,7km, čas pod 4hodiny a kopeček začíná. Pak čipová kontrola a za ní stavím a odhazuji rolák do popelnice. Už ze mě fakt lilo! Místní z toho nechápou, ale já se s ním přece už dál nepotáhnu! Dalších asi 6km nahoru okolo 12km/h. Nikdy neřadím nejlehčí převod, takže poměrně OK. Pár borců jsem dostal, což mě povzbudilo a nahoře dávám 53 dopředu a frčím. Fotka na Horské Kvildě a pak krize v okolí Kvildy a Modravy. Překrásná krajina kolem se míhá dost pomalu… Ani ve sjezdech to nejede, prostě hotovo! Srní, prášilské kostky, kopečky a 3. občerstvovačka na Skelné. Hurá, pauza! Do kapes narvat pár perníčků, vysrknout kelímek Poděbradky, doplnit lahve odpornými ionťáky (už jich mám plné zuby!), nadlábnout se výtečných šátečků s marmeládou a hurá dál! Na 160.km se trasy znovu dělí – už už bych to chtěl ohnout a sjíždět do Klatov, ale já si hraju na tvrďáka a odbočuji vpravo a spolu s ostatními se drápu desítkou na Starý Brunst. Konečně – sjezd do Železné Rudy. Pak ovšem znovu skoro do 1000m n. m. klídeček, znovu jedu tempem šneka a těším se na úsek do Nýrska. Už musím ze sedla, koleno bolí a síly prostě nejsou. Zlom! Lehce dolů a pak pořádně!!! Z Hojsovy Stráže jsem zariskoval a chytl se skupinky dalších čtyř cyklistů. V háku jsem se vyvezl ke svému rychlostnímu rekordu – 74km/h! Možná šlo ještě více, ale to už jsem se bál, aby to Favorit přežil… Tak to byla akce, jen to chtělo delší sjezdíček! 4. občesrtvovačka v Nýrsku a dlouhá pauza. Válím se bezvládně po zemi a cpu se! Někdo dává pivko, já ne. Už mám za se sebou 8 hodin. Vítězové jsou již dávno v cíli a mně chybí ještě přes 55km! Osamocen vyrážím dál a chcípám hned na prvním kopečku. Vítr mě deptá, k tomu koleno, klapající kazeta či co… Odpočítávám kiláky a chci jen dojet. Nějaké sny o času pod 10hodin jdou stranou. Myslel jsem, že od Nýrska to bude rovinka a ono nic! Liščí, Brůdek… Už ani nepřehazuji na velký tác, 39 zubů a krize! 2 borci mě předjeli. No mihli se jak kolem patníku, takže jsem neměl nárok se chytit. Sám se tedy peru dál a v Kdyni mi hlásí 40km do cíle. Jsem na dně a vidina Korábu mě absolutně odrovnává. Asi po 217km začínám stoupat lesem. Serpentíny mi kupodivu jdou dobře, na 39/21 „svištím“ asi 14km/h, ze sedla… Předjíždí mě auto pořadatele a zastavuje o kousek výše. Vyskakuje nějaký chlapík a natáčí mě! Ha, vzpruha! Najednou jedu skoro jak Armstrong, řadím o pastorek do těžka, stále ze sedla, zrychluji! No vydržel jsem to tak 400m, pak konec a zase šnek! Vrchol a tabulka 644m n. m. No nic moc, zdálo se mi to jako alpský průsmyk a já nastoupal sotva 170m. Úsek do obce Koloveč je nekonečný, stále vlnky, ale už jsem překonal nejhorší krizi. Stanice má být na 223.km, ale realita je jiná. Už myslím, že jedu špatně, ale po 230km konečně stavím u benzínky na poslední občerstvovačce. Tady vládne pohoda. Nikdo se nikam nežene – takže pivko, brambůrky atd. Do kapes rvu zásoby cukrovinek, abych měl taky něco k snídani! Přece to tu nenechám… Tedy ionťáky jo, protože už pouze pohled na ty plné lahve v držácích na rámu mi nedělá dobře a raději nepiju vůbec. Ptám se, kdy tu bylo čelo a odpověď, že po jedné, mě jen utvrzuje v tom, že jsem prostě vyhořel. Psychicky zdeptán sedám do sedla a přejíždím Poleň, kde je poslední čipová kontrola. Stavím a fotím pohled do údolí. O čas nejde, takže mě ta minutka nezabije. Hurá, jsem na vrcholu a dolů to rvu jako ďábel! Frčím šedesátkou a předjíždím jednoho chlapíka, pak držím 53/11 až do úplného odrovnání kolena. Už vidím Klatovy a tachák ukazuje takřka 250km. Ještě předjíždím jednoho borce a svištím si to do cíle! Ha, neudržel se, takže nemusím špurtovat do kopečka ke stadiónu. Hlavou mi bleskl nápad rozloučit se ve velkém stylu a tudíž vyjet ten hnusný kopec od Penny Marketu na „velkou placku vpředu“. Rychlost prudce klesá, takže dávám 21zoubků dozadu a zvedám se ze sedla. Přemáhám bolest a vyjíždím až do cíle! Jsem odrovnán jako nikdy. Tak jsem tu – po 10hodinách a cca 23minutách jsem ujel X. Krále, dle tachometru 252km! Hlavně to převýšení 4000m opravdu stálo za to! Jsem sice „až“ 143. na dlouhé trase, ale lepší než být 500. na krátké! Je mi špatně a sotva lapám po dechu. Propocený dres, kalhoty, solí slepené vlasy…, no prostě vypadám hrozně. Opírám se o zábradlí a kochám se situací kolem. Zrovna narváno tu není, protože teď již dojíždí jaksi „2. jakost“. Pár pozdravů a pak už jen do kempu pod sprchu. Po šesté už vyrážím pěšky na gulášek a Poděbradku. Pivo bych asi nevydržel, i tak mi je příšerně. Chodím jako opilý a sotva pletu nohama. Dostávám zpátky pětikilo z čipu a přesouvám se KD Družba. Tady je dost narváno, ale sedl jsem si. Nejprve mažoretky, pár záběrů lidí Krále, pak krátké video a hurá na tombolu! Na mě jako tradičně nevyšlo. Jsem zklamán, ale co mohu dělat – nějaké to kolo by se jistě hodilo. Před desátou se již tombola rozhazuje, jenže pozice u dveří mě handicapuje a dopředu se ani nehrnu. Jsem rád, že docházím zpět do kempu Sluneční mlýn. Práskám sebou do spacáku a spím jako zabitý. Hřeje mě ten pocit zvládnutého Krále Šumavy! Je třeba dodat, že Král je opravdovým králem cyklomaratonů – nejlepší organizace, zabezpečení křižovatek, parádní prostředí NP Šumava, výživné kopečky a hlavně ta atmosféra 1350 závodníků. Prostě toto nemá chybu a mohu jen před klatovským týmem organizátorů smeknout! Pro více informací mrkněte na www.sumavanet.cz/triatlon

Diskusní fórum pro: "Král všech cyklomaratonů - X. Král Šumavy silnice 250km"

Názor Autor Datum a čas
V diskuzi zatím není vložen žádný příspěvek.

Související články

Žádné související články

Související publikace

Žádné doporučené mapy

Fotogalerie

Žádné fotogalerie

Odkazy

Žádné odkazy

Reklama



Tipy pro Vás

SHOCart liga - seriál MTBO závodů pro veřejnost

Vyhrajte s námi

Partneři

SHOCart - outdoorové mapy všeho druhu Acepac - bikepacking equipment Česká Mountainbiková Asociace Rychlebské stezky Cyklisté vítáni - síť certifikovaných zařízení pro cyklisty

Najdi tip na výlet

v turistické oblasti
podle průchozího místa
podle typu aktivity

Kalendář

Novinky z knihovny

Reklama





Copyright 2007 - 2024 Cykloserver.cz |