Česká verze English version
Cykloserver.cz

Aktuality

Jízda na kole mimo značené cyklotrasy

7.3.2006 14:21

Cyklotrasy v současnosti zažívají velký rozvoj. Není ovšem cyklotrasa jako cyklotrasa. Pod pojmem cyklotrasa se většinou rozumí cesta vybavená značkami, které projíždějícího cyklistu informují o tom, jaké má trasa jméno, symbol, číslo, kam vede a jak je to daleko. V terénu však existuje většinou daleko více možností průjezdu krajinou, mnohdy dokonce zajímavějších než nabízí značená cyklotrasa.

Bookmark and Share

Cyklotrasy v mapách, cykloturisté na trasách vs. majitelé pozemků, lesníci a myslivci Mnoho lidí si myslí, že informace vytištěná na papíře má váhu oficiálního stavu – povolení („je to v novinách = je to pravda“). V důsledku tedy, že cyklotrasa vytištěná v mapě jaksi automaticky znamená, že po této cestě lze bez jakýchkoli dalších problémů jet na kole. Hluboký omyl. Každý nakladatel může na papír, který vydá za své peníze, natisknout, co se mu zlíbí. Pak samozřejmě záleží na tom, zda je informace na papíře pro zákazníka tak cenná, že sáhne do své peněženky, a vydá peníz aby tu informaci získal. Dál pak záleží na zkušenosti s těmito informacemi, na spokojenosti zákazníka, na tom, zda si bude chtít mapu od tohoto nakladatele koupit i příště. Proto seriózní nakladatelé při vydávání map nehazardují se spokojeností zákazníků a snaží se do svých map zapracovávat ověřené, přesné a aktuální informace. V cyklomapách jsou to hlavně informace o vedení cyklotras, o cyklistických a pohostinských službách, o zajímavostech krajiny, o památkách, a podobně.  Cyklotrasy v současnosti zažívají velký rozvoj. Není ovšem cyklotrasa jako cyklotrasa. Pod pojmem cyklotrasa se většinou rozumí cesta vybavená značkami, které projíždějícího cyklistu informují o tom, jaké má trasa jméno, symbol, číslo, kam vede a jak je to daleko. To je značená cyklotrasa. Tyto cyklotrasy zřizuje spousta institucí. V každém regionu, destinaci někdo jiný. Na tom, jak ten zřizovatel vznikající systém cyklotras promyslel, jak tomu rozuměl, kolik si s tím dal práce a kolik na to měl peněz záleží jaké ty cyklotrasy jsou, jakou hodnotu přináší cykloturistům - svým uživatelům. Bohužel řada zřizovatelů značení cyklotras šla tou nejsnadnější cestou – při zřizování tras se drželi silnic a do terénu se jim moc zabrousit nepodařilo (nebo nechtělo). Nechci snižovat fakt, že existují i silniční cyklisté, ale existuje nesporně i velmi značná skupina cykloturistů, kteří chtějí za svými zážitky vyjíždět do volné krajiny, do přírody, daleko od městských aglomerací, pryč ze silnic s nebezpečnými automobily, se smogem a prachem. Těmto cykloturistům silniční cyklotrasy  nevyhovují. Použijí silnici z nutnosti jako výpadovku z města a pak chtějí vyrazit na polní a lesní cesty, pěšiny, do lesů, luk a strání. Značené oficiální cyklotrasy jim takové možnosti nabízejí jen velmi sporadicky. Proto jsme již před řadou let začali doporučovat v našich mapách cyklotrasy jiné kategorie – cyklotrasy doporučené. Jsou to trasy v terénu nevyznačené, které někdo z našich autorů a spolupracovníků projel, popsal a vyhodnotil, že stojí za to je doporučit i ostatním uživatelům. Průjezd takovou doporučenou cyklotrasou je trochu náročnější – zejména na orientaci. Nevedou nás značky, musíme si trasu vyhledat podle mapy a popisu trasy sami v terénu. Málokdo si to přizná, ale zdaleka ne všichni se umíme v krajině pohybovat podle mapy. Zvláště na kole cesta rychle ubíhá a minout nenápadnou odbočku je velmi snadné. Nicméně i takovéto doporučené cyklotrasy nám garantují to, že je někdo předem projel, popsal a tak nám umožnil nalézt i v neznámé krajině zajímavé trasy, pěkné výlety, které lze bezpečně projet, aniž by člověk riskoval zbloudění v neznámých cestách nebo návrat ze slepé cesty, která vede do lomu nebo je uzavřena oplocením průmyslového objektu o kterém v mapě není ani vidu. A mají-li tyto doporučené trasy zmapované parametry, jako je kvalita povrchu, sjízdnost, varování před obtížnými nebo nebezpečnými úseky, tak se i po nich dá projet denní trasa velmi dobře – a podstatně zajímavěji než po silnici. Právě tyto informace nám umožňují předem připravit celý výlet a vědět docela přesně, jak bude náročný na fyzickou kondici, na techniku jízdy a schopnosti jezdců, zda bude kde odpočinout, doplnit energii a tekutiny, shlédnout něco zajímavého, a podobně. Okruhem se ale vrátíme k první větě o mapě. U značených tras je záruka toho, že zřizovatel při instalaci značení musel vedení trasy projednat s těmi, kterých se to dotýká. To jsou především majitelé pozemků. Jejich souhlasem je vyznačení trasy podmíněno. To je právě jeden z těch důvodů, proč většina cyklotras vede po silnicích. Při vedení trasy po silnici je nutno jednat pouze se Správou silnic a s Policií. Při vedení trasy terénem je těch subjektů k jednání podstatně víc – zemědělci, chalupáři, singularisté, lesníci. Zvlášť ti poslední byli léta zvyklí jen na pár pěších turistů. Teď se jim do lesů tlačí nějací hejsci na kolech. Ale lesníci vlastně pěstují les a vyrábějí dřevo - stromům by ani tak cykloturisté nevadili, kámen úrazu je jinde. Totiž je-li takový lesník ještě k tomu myslivcem a bikeři mu už několikrát vyplašili srnce, na kterého čekal na posedu, jestli na jeho nadávky reagovali tím, že ho poslali do háje nebo někam podstatně dále, tak mají obecně cyklisté s povolením cyklotrasy přes jeho revír prostě smůlu. Malou výhrou z loterie naší legislativy je v tomto případě už zmiňovaná doporučená cyklotrasa. Tu není nutno s nikým z jmenovaných projednávat, ta totiž oficiální povolení majitele pozemku nepotřebuje. Nejde totiž o vyznačení, ale o doporučení k jízdě na kole. Lesní zákon č. 289/1995 Sb, paragraf 20, definuje činnosti, které jsou v lesích zakázány a doslovně praví v písmenu j) že je zakázáno mimo lesní cesty a vyznačené trasy jezdit na kole, na koni, na lyžích nebo na saních. Protože platí, že co není zakázáno, je povoleno, tak tedy jezdit na kole po lesních cestách a vyznačených trasách je ze zákona povoleno, tedy každý z nás to může. Je samozřejmě složitější, jak si kdo uzpůsobuje výklad tohoto zákona, jednotlivých pojmů a jak se snaží jeho znění obejít a překroutit. Ale hlavní argument, tedy paragrafované znění zákona je jasný a my, cykloturisté se o něj můžeme při jízdě po lesních cestách a cestičkách opřít. Traumata trochu nastávají při průjezdu cyklistů soukromými pozemky, zejména u obytných budov, rekreačních objektů a chat. Tam problémy vyplývají z pocitu ohrožení soukromí, hrajících si dětí na trávníku před chatou, a podobně. Je na nás, abychom v takových případech přibrzdili, zpomalili, nic a nikoho neohrozili, slušně pozdravili a v pohodě projeli. A v případě, že si majitel louky, přes kterou vede jenom travnatá pěšinka, skutečně nepřeje, aby mu přes ni někdo chodil nebo jezdil, zejména před senosečí, nezbývá, než jeho soukromý majetek a jeho vůli respektovat a volit trasu po traktorové polní cestě, po které jet můžeme bez omezení. Ing. Bohuslav Hájjednatel a spolumajitel nakladatelství SHOCart, spol. s r.o.

Diskusní fórum pro: "Jízda na kole mimo značené cyklotrasy"

Názor Autor Datum a čas
RE: Jízda na kole mi... Lenka Jandová 20. 8. 2006, 11:01
RE: RE: Jízda na kol... Majkl Džeksn 19. 4. 2006, 15:06
RE: Jízda na kole mi... ing. Bohumil Háj 15. 3. 2006, 15:13
RE: Jízda na kole mi... M.Bratinka 13. 3. 2006, 18:23

Související články

Žádné související články

Související publikace

Žádné doporučené mapy

Reklama



Tipy pro Vás

SHOCart liga - seriál MTBO závodů pro veřejnost

Vyhrajte s námi

Partneři

SHOCart - outdoorové mapy všeho druhu Acepac - bikepacking equipment Česká Mountainbiková Asociace Rychlebské stezky Cyklisté vítáni - síť certifikovaných zařízení pro cyklisty

Najdi tip na výlet

v turistické oblasti
podle průchozího místa
podle typu aktivity

Kalendář

Novinky z knihovny

Reklama





Copyright 2007 - 2024 Cykloserver.cz |