16. Král Šumavy – Král s královnou

2.9.2009 14:29

Letošní změna termínu na dřívější a posun startu až na 7:15hod způsobily, že jsme stáli na klatovské náměstí už za světla. Někteří jistě nostalgicky vzpomínali na šero a 3 stupně nad nulou…

Jelikož mi letos maratony zrovna nejdou a na Rampušákovi jsem bohužel defektil po 30 km, tak jsem kývl na nabídku Hanky Ebertové jet s ní. Pár míst níže ve výsledkové listině mě nezabije, aspoň se nebudu do kopců štvát a dokazovat si, že ještě něco uvisím.

Přesun vlakem zvolilo i pár dalších jedinců, v tom je Král tak trošku výjimečný, prostě setkání nejen špičkových amatérských závodníků, ale i stovek „hecířů“, kterým občas krutě dochází. Bajky, crossy, týpky s batohy, těch jinde moc neuvidíte. Prezentace klape na jedničku, mechanici od Štěrby pomohou s vyřešením na poslední chvíli zjištěných problémů, to je již klasický servis.

Počasí ráno je naprosto luxusní a pro mě ideálních 15 stupňů. S Radkem a Hankou jedeme v 6:45h na start. Něco nafotím, ale aparát nějak protestuje a plno záběrů je rozmazaných. Stoupnu si hned za první vlnu a po tradičních Manowar vyrážíme vstříc prosluněné Šumavě. Začátek vede nezvykle na západ, nejprve po hlavní asi 6 km, kde je to dost nervózní a několikrát není moc daleko k pádu. To je tak, když za to čelo nechce brát a všichni hodlají viset.

První kopec k Poleni, samé okresky, hupy, Koloveč, pořád se jede piánko s průměrem 30 km/h, takže stále čítá balík snad 200 lidí. U škarp močí adepti na celkové vítězství, takže se prostě ani nic dít nemůže. Teprve na Koráb, kdy se jede po štěrku, což je specialita našich silničářů, dojde konečně ke zvýšení tempa a my samozřejmě couváme dozadu, neb 11 km/h rozhodně není tempo čelní skupiny. Následuje technický sjezd do Kdyně, pak hup na Novou Ves a uzonkými silničkami do Všerub. Vítr teď trochu pomůže, neb fouká od Z či SZ.

Pokračujeme asi v desetičlenné skupině vstříc krátkým kopečkům na Liščí a Svatou Kateřinu. Občas se jede ostře nahoru, takže s Radkem musíme na Hanku čekat.

Sjezd do Nýrska a vlevo už nakládají jednoho nešťastníka do sanitky. Jelo se tu fakt rychle a nejspíš se hold nevešel do zatáčky. Průjezd Nýrskem, průměr 29 km/h a teď začne pravá Šumava. Tedy stoupák z Hamrů na Špičák je proti tomu, co se jede po hlavní, docela na pohodu. V 970 m n.m. je bufet, což je trochu změna, neb měl být dole v Železné Rudě. Čapnu koláčky a jedu stíhat Hanku, která nestaví a nechá si od Radka dovézt jídlo. Na hlavní je parádní asfalt, takže 6 km do kopce celkem odsjepá. Na horizontu sjedeme dosud vedoucí Lenku Sýkorovou a začíná tvrdý boj o titul Královny Šumavy!

Obě holky jsou na tom podobně, takže bok po boku stoupají na Zámyšl i Hartmanice. Tady byla tedy nehezká stojka a k bufetu se sjíždělo shora. Sice to nebyl žádý Šimánov, ale bolelo to. Čapnu zase výborné koláčky, kus salámu a frčíme za Hankou. Zezadu přijede Lenka a v táhlém kopci k Rejštejnu odjíždí s chlapy. To Hanku asi psychicky zlomilo a následný úsek přes Kašperky na Javorník ztratíme bezmála 4 minuty. Občas mi tempo připadne až moc výletní a je jasné, že nedáme ani 9 hodin, co bylo v plánu.

Radek staví na Javorníku pro jídlo a pití, já jedu s Hankou napřed, ale sjezdy jede dost opatrně, čemuž se divím. Známý brzdič jsem totiž většinou já… Silnice se houpe k Malči a povrch silnice je dost bídný, plný děr. Radek dojel zezadu, takže u cedule bufet 2 km (kterou mám dneska obzvláště rád) prostě odjíždím dát si rum, neb mě to ploužení už moc nebaví. Fouká proti, stále trochu nahoru, ale sil mám dost, takže si poručím tuzemák a vida, je! Pivo sice točí jen nealko, ale rum je na Králi pořád, a to je dobře.

Posilněn alkoholem a chlebem se škvarky svištím dolů jako Savoldelli a brzy dostihnu Hanku a její domestiky. Přibyl k nám Petr Pohořalý a znovu sjetý Radim Skála. Bohužel tempo je stále bídné a v kopci na Nezdice myslím, že snad stojíme na místě. Vždy kus odjedu, zastavím se a balancuji na místě, pak zase jedu. Stihnu si vzít bidon a už to „valíme“ do Sušice. Do cíle ještě přes 40 km, musíme bojovat! Na rovině fičí proti, lezu na špici, ale prý moc rychlé. Ach jo, na zmrzlinu můžete jet v neděli!

Kopec na Cihelnu je poslední co stojí za řeč, plížíme se 10-15 km/h, i tak předjíždíme zoufalce z krátké. Jo, i 150-ka bolí! Za kopcem konečně trošku jedeme a blížíme se bohužel osamocené Lence Sýkorové. Chlapi jí ujeli a nemá s kým jet. Na větru tak nemá mnoho nadějí. U Běšin ji máme, chybělo jí tak málo… Na hlavní svist asi 35 km/h, fouká z boku či proti, tak nejde víc. S Radkem táhneme skupinku a holky se zatím domluvily, že budou spurtovat o titul Královny Šumavy. Projedeme Klatovy, na metě 500 m odjíždím, Radek za mnou a na pásce mě dá, neb jsem už na pravý špurt neměl. Za pár vteřin dojíždí Hanka a 3 vteřinky za ní Lenka. Naše nejlepší ultramaratonkyně si tak připsala desátý titul. Nakonec to hodilo asi 254 km za 9 h 18 m. Vítězem se stal Jakub Svoboda z Kolokrámu v čase těsně pod 7,5hodiny!

V cíli se točí jen pivo, což teda nemusím a frontu na guláš vzdávám, neb musím balit a na vlak. Cvaknu aspoň vystoupení A – Gangu Jenyho Valenty (trialová šou) a pár dojezdů závodníků. Celkově musím říci, že se mi trať líbila méně než pravá Šumava s Kvildou. Startem za světla už není Král ničím jiným než nejdelším silničním maratonem u nás. Ne že bych byl zklamaný, ne že by bylo těch 250 km snadných, ale něco tomu letos chybělo. Na vyhlášení jsem nebyl, nicméně večerní program je už po léta stejně dobrý a po sobotní noci leckdo pověsí kolo na hřebík.

Jan Herda

foto: autor a www.sumavanet.cz

Diskusní fórum pro: "16. Král Šumavy – Král s královnou"