Česká verze English version
Cykloserver.cz

Aktuality

Horská kola u nás převládají

11.11.2011 09:37

Na veletrhu Bike Brno byly představeny další výsledky cyklo a in-line průzkumu, který od poloviny srpna do konce září probíhal na stránkách www.ceskojede.cz. Tentokrát se realizační tým průzkumu zaměřil na používání kol a jejich výbavu, na oblíbené destinace cyklistů, bikerů a in-line bruslařů. V pátek odpoledne budou předány ceny vylosovaným respondentům průzkumu. Zadavatelem průzkumu je agentura CzechTourism.

Bookmark and Share

Průzkum se zaměřil na aktivnější část populace, která provozuje cykloturistiku, či vyjíždí na terénní a in-line stezky pravidelně. K oslovení této skupiny využil realizační tým internet, který, jak vyplynulo z předchozích výzkumů, dnes používá jako komunikační nástroj většina cyklistů. „Výzkum potvrdil závěry letošního šetření, ke kterým došel také monitoring domácího cestovního ruchu. V posledních letech narůstá obliba cykloturistiky, v současné době je důležitým segmentem cestovního ruchu. Hlavním zdrojem, kde si návštěvníci regionů hledají informace, je přitom internet.,“ říká Mojmír Mikula, ředitel Odboru výzkumů, trendů a inovací agentury CzechTourism.

 


Nejčastějším typem kol v domácnostech aktivních cykloturistů a bikerů jsou horská kola, která vlastní 64 % z nich. Horské kolo má i třetina lidí, kteří jezdí výhradně po zpevněných cestách. I když se výzkum zaměřil pouze na aktivní cyklisty, tato čísla odpovídají podílu jednotlivých prodávaných kol na českém trhu, který se zásadně liší od podílu v jiných cyklisticky vyspělých evropských státech. Zatímco u nás převažují při prodeji horská kola, v Německu nebo Dánsku jsou to kola městská.

Tachometr (75 %) a ochranná přilba (80 %) jsou běžnými doplňky při jízdě na kole.
K nošení cyklistické helmy přistupují všechny věkové skupiny podobně - u teenagerů ve věku 15-19 let dosahuje 88 % (u nás je do 18 let povinná), u ostatních okolo 80 %, což je zřejmě především důsledek osvěty. Přilbu častěji používají cyklisté, kteří jezdí výhradně po terénních stezkách (93 %) v porovnání s cykloturisty, kteří se drží převážně zpevněného povrchu (72 %). Přilba, stejně jako tachometr a GPS, jsou také častěji doplňky horského kola v porovnání s jinými typy kol. Jen necelá desetina používá reflexní vestu (7%), zpětné zrcátko zhruba 3 % aktivních cyklistů nebo bikerů.

 

Přestože zástupci všech tří cílových skupin (tedy cykloturisté, bikeři a in-line bruslaři) vyjíždějí na výlety nejčastěji osamoceně a vychutnávají si požitek ze samotné jízdy, in-line bruslení a cykloturistika jsou ve velké míře i společenskou záležitostí. Při jízdě na kole Češi oceňují nejvíce krásnou přírodu. Navštěvují zejména přírodní zajímavosti, jako jsou jeskyně, vyhlídky, rozhledny, skalní útvary apod. Při jízdách s celou rodinou také bývá důležitá návštěva koupaliště, hřiště, lanového centra a podobně. „Je to potenciál, který se musíme naučit mnohem lépe využít,“ uvádí národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. „Schází nám propracovaný národní cyklistický marketing jako nabízí Švýcarsko a jeho SchweizMobil,“ dodává Jaroslav Martinek.

 

Podíl in-line bruslařů je vyšší ve velkých městech, kde mají lepší podmínky k bruslení.
V porovnání s jízdou na kole se za výlety na in-line bruslích příliš necestuje, bruslaři se častěji drží v blízkosti svého bydliště (31 %), kde se dají podnikat kratší vyjížďky v trvání 1-2 hodin. Zhruba polovina bruslařů (51 %) považuje pro delší výlet za ideální vzdálenost 20-50 km, v současné době bruslařům komplikuje jízdu hlavně nekvalitní povrch (76 %) a neuklizené stezky (53 %). Bruslařům, kteří podnikají delší výlety, častěji vadila také přelidněnost na stezce či nevyřešené průjezdy obcemi a areály. „Současná nabídka terénů pro in-line bruslení v České republice v mnohém neodpovídá očekáváním in-line bruslařů, jsou zde opravdu velké rezervy,“ říká Renata Šedová, které průzkum iniciovala a řídi. Bruslení je také výrazně sezónní záležitost – 71 % aktivních bruslařů vyráží pouze v hlavní sezóně v období duben-září. Ve výbavě bruslařů naprosto převažují in-line brusle (97 %), speciality jako jsou kolečkové lyže (3 %) nebo terénní skike (1 %) jsou v menšině. Zhruba polovina aktivních bruslařů používá chrániče (51 %), o něco méně oblíbená je ochranná přilba (40 %). „Je zarážející, že tolik bruslařů jezdí bez ochranné přílby a chráničů, když zranění jsou díky častému pádu na tvrdý asfalt tak těžká,“dodává Renata Šedová.

 

Další výsledky Prvního národního cyklo a in-line průzkumu budou zveřejněny na veletrhu Regiontour v Brně v lednu 2012. Veškeré informace k prvnímu národnímu cyklo a in-line průzkumu hledejte na www.ceskojede.cz a http://vyzkumy.czechtourism.cz. Průzkum financuje agentura CzechTourism s přispěním Ministerstva dopravy.

 

-pr-

Diskusní fórum pro: "Horská kola u nás převládají"

Názor Autor Datum a čas
RE: Horská kola u ná... 13. 12. 2011, 23:39
RE: Horská kola u nás převládají
Se vším souhlasím, pouze s jednou věcí ne. A to slučováním cyklistiky s in-line bruslemi. Jsou to přece dvě zcela odlišné aktivity. A jak to vypadá v praxi zejména ve větších městech všichni víme. Vzájemné nebezpečí na stejných cestách, které nelze prakticky odstranit. A předpokládám i různé názory na podmínky (např.cyklistům by stačili lacinější cesty ze zpevněným povrchem, co může být i ekologičtější), což by umožnilo výstavbu více km skutečných cyklostezek, nejen otabulkovaných vozovek. Ale je to pouze subjektivní názor!!

Fotogalerie

Žádné fotogalerie

Reklama



Tipy pro Vás

Phone Maps - Svět doslova na dlani
 
SHOCart liga - seriál MTBO závodů pro veřejnost
 
Locus - nejlepší mobilní aplikace s mapami SHOCart
 
FOR BIKES 2014 - veletrh cyklistiky Praha
 
Galaxy série 2013
 
Kolo pro život

Vyhrajte s námi

Partneři

SHOCart - outdoorové mapy všeho druhu Acepac - bikepacking equipment Česká Mountainbiková Asociace Rychlebské stezky Cyklisté vítáni - síť certifikovaných zařízení pro cyklisty

Najdi tip na výlet

v turistické oblasti
podle průchozího místa
podle typu aktivity

Kalendář

Novinky z knihovny

Reklama





Copyright 2007 Cykloserver.cz | | Tel.: (+420) 731 136 014

Design by OVX.cz


Reklama: Praktické láhve na pití botanela ze zdravotně nezávadného plastu


Reklama: Cestovní pojištění Porovnej24.cz