Česká verze English version
Cykloserver.cz

Aktuality

Do práce na kole se bude jezdit v 17 městech

17.3.2014 15:04

První teplé dny vylákaly do ulic zástupy cyklistů. Kampaň s názvem Do práce na kole, která odstartuje v nejbližších dnech, letos proběhne v 17 městech.

Bookmark and Share

Kampaň je skvělým doplněním dalších aktivit, která města a obce dělají,“ říká jednatel asociace Jaroslav Martinek. Podobné soutěže probíhají i v jiných evropských zemích, vždy jsou ale součástí souboru opatření, které lze shrnout do sedmi klíčových oblastí.


V letošním roce se do kampaně v tuzemsku zapojí 17 měst, konkrétní podoba kampaně se v každém městě bude mírně lišit. V minulých letech se soutěžní týmy utkaly o pravidelnost dojížďky na kole, největší počet najetých kilometrů nebo nejlepší kreativní počin. Firmy se zase mohly zasloužit titul „Cyklozaměstnavatel roku“, a to vybudováním zázemí pro své zaměstnance, kteří dojíždějí do práce na jízdním kole. „Letos bychom chtěli v rámci kampaně zjistit, jaká je situace v místních firmách,“ říká cyklokoordinátor Přerova Jiří Janalík. Město se proto chystá rozesílat dotazníky firemním týmům. Mimo jiné je zajímá, kolik procent lidí ve firmách pravidelně dojíždí na kole, jak běžná jsou v Přerově „služební“ kola či zda cyklostojany u budov hlavních zaměstnavatelů patří k běžnému standardu.


Město Jihlava pracuje na změně přístupu k cyklodopravě už několik let. Přestože kopcovitý reliéf metropole Kraje Vysočina na první pohled cyklistům nepřeje, město se snaží o vytvoření vhodných podmínek. Letos se cyklisté v Jihlavě mohou těšit na řadu nových opatření. Nové úseky cyklostezek v celkové délce 5,6 km by měly postupně vytvářet souvislou síť, do které budou patřit i dvě nové lávky přes řeky Jihlava a Jihlávka. Většího bezpečí se dočkají cyklisté také na mezinárodní cyklotrase Jihlava-Třebíč-Raabs. V loňském roce se město zapojilo poprvé také do kampaně Do práce na kole. „Účastníky soutěže jsme následně zvali na další akce, které město přímo organizovalo nebo se na nich účastnilo,“ říká organizátor kampaně a jihlavský cyklokoordinátor v jedné osobě, Pavel Šťastný. Podle jeho slov se na něj v uplynulých měsících obrátili také někteří z účastníků s podněty na změnu infrastruktury. „Jakmile zjistili, že cyklodopravu má ve městě někdo na starosti, začali posílat své návrhy, jak rozšířit síť bezpečných tras ve městě,“ komentuje výsledky loňské kampaně jihlavský cyklokoordinátor, který si zpětnou vazbu od občanů pochvaluje: „Minimálně jedna z navrhovaných stezek je už velmi blízko svého dokončení.


Letos poprvé se do kampaně Do práce na kole zapojí také východočeský Hradec Králové. V letošním roce bude organizovat místní kampaň královéhradecký magistrát. „Využijeme přitom zkušenosti koordinátora, kterým je pražské sdružení Auto*Mat,“ říká cyklokoordinátor města Karel Šimonek. Lidé zapojení do kampaně by mohli dostávat pravidelné informace o novinkách, které se v Hradci Králové zavedly nebo právě zavádí do praxe. A je toho opravdu hodně - dvě významné městské ulice jsou od loňského roku opatřené vyhrazenými jízdními pruhy, které chrání cyklisty. Ve městě se také ve městě objevily první cyklopiktokoridory. Již rok je v provozu unikátní parkovací věž, která je jediná svého druhu v Evropě. Město v současné době prověřuje další lokality pro tyto objekty. „Chystáme vydání cyklomapy města, připravuje se spuštění nového cyklowebu. Máme dokonce propagační cykloauto, které bude k vidění na místních akcích,“ doplňuje Karel Šimonek.


Také východočeské Pardubice, které patří v českých podmínkách mezi Mekky cyklistů, se snaží zlepšovat pozici jízdního kola řadou kampaní. Kampaň Do práce na kole se tu koná od roku 2011 a pravidelně se jí účastní 500-700 účastníků. „Pardubice mají nejvyšší účast v přepočtu na 1000 obyvatel,“ říká pardubický cyklokoordinátor Vojtěch Jirsa. Pardubice zavedly také vlastní značku cykloměsta ParduBIKE, která se objevuje na všech důležitých materiálech s tématem cyklisticky a cyklodopravy. Charakteristické logo je mimo jiné k vidění i na veřejné hustilce kol a na TOTEMU – sčítači cyklistů umístěném u nájezdu na most Pavla Wonky. „Do práce na kole je jedna z kampaní, která pomáhá vytvářet místní cyklokulturu,“ komentuje roli kampaní Vojta Jirsa.


Již třetím rokem se kampaně konají také v Uherském Hradišti. V posledním roce se v ulicích slovácké metropole objevila řada nových cyklopruhů, cykloobousměrek a dalších integračních opatření. Ve spolupráci s místní školou si město nechalo vyrobit speciální cykloboxy, které jsou umístěny přímo v centru, v blízkosti vlakového nádraží. V ulici Stará Tenice se objevilo netypické řešení „víceúčelových“ vyhrazených pruhů, které se v Uherském Hradišti dočkaly svého pilotního provozu. Víceúčelové jízdní pruhy vymezují prostor pro bezpečnější pohyb cyklistů v hlavním dopravním prostoru na vozovce, kde není možné kvůli nedostatečné šířce zřídit vyhrazené jízdní pruhy. Víceúčelový jízdní pruh umožňuje mimo cyklistů také jízdu vozidel například při míjení se rozměrnějších vozidel. I přes 20procentní podíl cyklistické dopravy tu probíhá řada kampaní na její podporu. „Tíživá situace dnešní stále narůstající dopravy nezatěžuje jen naše okolí, ale i nás. Kampaň Do práce na kole dává příležitost zamyslet se nad vlastním dopravním chováním,“ říká Petra Kraváčková, vedoucí Centra ekologické výchovy Žabka, která má kampaň na starosti. Sdružení začíná s budováním cyklistické kultury už u malých dětí. V rámci kampaně Do školy na kole, která se koná na podzim, dostanou odměnu všechny děti, které přijedou v určený den do školy na kole.


Podobné kampaně probíhají i v zahraničí. V Dánsku se pořádá už od roku 1997 a každoročně se do ní zapojuje kolem 100 tisíc zaměstnanců. V polském Gdaňsku se soutěž orientovala především na firmy, které byly ohodnoceny za podporu dojíždění svých zaměstnanců. Součástí kampaně byly také návštěvy ve společnostech, spojené s překvapením a obdarování zaměstnanců, kteří dorazili daný den na kole.


Počet měst, která dávají prostor bezmotorové dopravě, sice každým rokem stoupá, v porovnání s cyklistickými metropolemi vyspělé Evropy jsme ale stále na chvostu,“ komentuje situaci v českých městech Jaroslav Martinek. Většina z nich nemá vybudovanou základní infrastrukturu, takže cyklisté se kromě bezpečného uložení svého kola musejí vypořádat i s nepříjemnými a někdy nebezpečnými situacemi na svých cestách. „Motivační kampaně jsou u nás velmi potřeba, zároveň se ale nesmí zapomínat na současné budování chráněných cest pro cyklisty,“ doplňuje Jaroslav Martinek.

 

Jitka Vrtalová 

Diskusní fórum pro: "Do práce na kole se bude jezdit v 17 městech"

Názor Autor Datum a čas
V diskuzi zatím není vložen žádný příspěvek.

Fotogalerie

Žádné fotogalerie

Reklama



Tipy pro Vás

SHOCart liga - seriál MTBO závodů pro veřejnost

Vyhrajte s námi

Partneři

SHOCart - outdoorové mapy všeho druhu Acepac - bikepacking equipment Česká Mountainbiková Asociace Rychlebské stezky Cyklisté vítáni - síť certifikovaných zařízení pro cyklisty

Najdi tip na výlet

v turistické oblasti
podle průchozího místa
podle typu aktivity

Kalendář

Novinky z knihovny

Reklama





Copyright 2007 - 2024 Cykloserver.cz |