Houštecký cyklomaraton poprvé na 29"

19.6.2014 14:23

V sobotu 14. června se v Polabské nížině v okolí Staré Boleslavi uskutečnil již 11. ročník Houšteckého cyklomaratonu. Pro téměř 900 bajkerů byly připraveny tři trati v délce 82 km, 60 km a 26 km. Vzhledem k léty prověřené schopnosti zkušených pořadatelů zajišťovat v den závodu příjemné počasí a pohodovému profilu trati se dal očekávat příjemně strávený den.

Účast na Houšteckém cyklomaratonu je pro mě již po několik let tradičním připomenutím nastávajícího léta. Slunečné počasí, pohodové zázemí letního amfiteátru, krásná krajina Polabí s pískovcovými jezery - to vše ve mně probouzí příjemné vzpomínky na dávno minulé doby letních prázdnin.

Letošní ročník pro mě byl v jistém smyslu premiérový. Po dlouhých letech strávených na 26 palcových kolech jsem tak trochu s obavami přesedlal na 29 palcová kola. Po sedmi letech mi totiž na jaře praskl rám na mém Pellsu. Po měsíčním martýriu pročítání recenzí, diskuzí a zkoušení různých kol jsem nakonec zakoupil Trek Superfly Al. To kolo mi prostě sedlo hned při první testovací jízdě. Pár set kilometrů jsem na něm již najezdil a mohu říct, že jízda na 29 je sice trochu jiný sport, ale hodnotím to jako dobrou volbu. Na svých tradičních tratích v okolí Prahy jsem nezaznamenal žádné zhoršení v technický pasážích a prostupnost 29 v rozbitém terénu je prostě nesrovnatelně lepší. Byl jsem tedy zvědav, jak se pojede na 29 v rovinaté krajině Polabí.

Start závodu na 82 km byl stanoven na desátou hodinu, budík řídím na sedmou. Letos jedu sám, nemusím se trápit se zahrádkou, sklápím sedačky a kolo strkám do kufru. Na dálnici není žádný problém, takže si po půl deváté vyzvedám bez fronty číslo a mám netradičně čas i trochu se rozjet.

Letos se řadím do druhé lajny – druhé stovky. Na startu je cca 160 borců, dychtících poprat se o co nejlepší umístění, nebo si tak jako já třeba vyjet na příští rok místo v první stovce. A je tu start. Jede se jako každoročně pěkná kudla. Z pozice v druhé stovce připomínají mraky prachu vznášející se nad pelotonem písečnou bouři. Frčíme přes Starou Boleslav lesem na Nový Vestec. Jede se mi dobře, daří se mi držet se bez obtíží v balíku. Na silnici u Káraného míjíme trojici smotaných nešťastníků. Počasí je ideální. Sucho, teplota lehce nad 20 stupňů a polojasno.

Ve vzorném vláčku míjíme Sv. Václava a krásným borovým lesem to valíme k železniční trati, kde se odděluje 26 kilometrová trasa. Míjíme vodárenské nádrže a jedeme dále k první občerstvovačce ve Staré Lysé. Beru si jen vodu a jedu dále. Daří se mi stále držet se v balíku a oproti loňskému roku se nepropadám. Naopak občas někoho předjíždím. Po kratším silničním úseku najíždíme opět na pískové cesty. Je to trochu jak na ledě. V porovnání s borci na 26 palcových kolech jedou 29 podstatně lépe.

Po návratu na silnici to slušně rozjíždíme. Střídá se takřka vzorově, takže v Kochánkách jsme velmi rychle. Nenecháme se zlákat odbočkou na 60-ti kilometrovou trať a funíme lesem do kopce na Mečeříž, kde je další občerstvovačka. Opět si beru jen vodu a s více méně stejnou skupinou pokračujeme vstříc dalším kilometrům. Úsek kolem Kostelního Hlavna se jede po hrbolatých polních cestách plných drnů a já v porovnání s 26 opět velebím 29. Jede to prostě lépe. Jako každý rok mě na chvíli vyvede z míry protijedoucí peloton cyklistů, chvíli se mi honí hlavou, že jedeme špatně, ale pak si uvědomím, že se to jen připojuje šedesátikilometrová trať. Alespoň je koho předjíždět a je to veselejší.

V Hlavenci na poslední občerstvovačce si beru opět jen vodu a sápu se do posledního kopce. Jedeme ve dvou, střídáme a předjíždíme šedesátníky a těšíme se do cíle. Spolujezdec jede také na 29 a svého Cube si pochvaluje. V družném hovoru špatně odbočíme u Labe kousek před cílem, ale hned se zase vracíme na trať. Do cíle to máme jen pár set metrů. Trochu do toho šlápnu, ale můj spolujezdec nemá asi chuť přivodit si na posledních metrech křeče a tak bez tradičního spurtu projíždím cílem na 92. místě v čase 3:19. Oproti minulému startu jsem si polepšil o deset minut a vyjel jsem si pro příští rok první lajnu. Možná jsem se trochu šetřil, protože v porovnání s minulými lety jsem po dojetí byl poměrně v pohodě a hlavně bez křečí.

V cíli, tak jako každoročně, bajkeři obsadili letní amfiteátr a posilňujíce se haluškami, přídním vepřovým nebo kuřecím řízkem, pivem či malinovkou čekali na vyhlášení vítězů a tombolu. Vítězný čas 2:33 na 82 km trati byl sice pro většinu přítomných nepochopitelnou utopií, ale to nikomu nebránilo užívat si zaslouženého odpočinku a pohody nadcházejícího léta.

Výsledky je možné shlédnout zde >>

Foto je možné vyhledat zde >>

Sváťa Votruba

Diskusní fórum pro: "Houštecký cyklomaraton poprvé na 29""