Česká verze English version
Cykloserver.cz

Aktuality

1000 mil - z nadšení do deprese a zase zpět, 2. část

24.9.2014 16:22

Minule jste si přečetli, jak jsem se na své první Míle připravil a jak jsem prožil a přežil první dva dny závodu. To jsem ještě jel s ostřílenými matadory Filipem a Honzou a držel se v top ten startovního pole. V tomto dílu už pojedu sám, budu se prodírat zeleným peklem, učit se navigovat s polofunkčním Garminem, zničím zadní kolo a pořídím nové.

Bookmark and Share

  • Peklo po ránu

Filip odjel kolem čtvrté bojovat o přední pozici. Já vyměkl a spal ještě hodinu a půl. Vstávám sice před šestou, ale jsem stále jak praštěný pytlem zrní. Nohy snad ani tak nebolí, ale hlava je otupělá a buzení i balení náležitě protahuji. Sním zásoby od večera, sbalím krámy, namažu řetěz i sebe a na trasu vyjíždím jen pár minut před sedmou. Tím pádem mi ostřílení mílaři právě nadělili tři hodiny, a to se sjet vážně nedá.  Na druhou stranu jsem v jakž takž provozním stavu a za krásného slunečného rána se vydávám zdolat dalších pár desítek mil. Zkraje to celkem jede, ale po 3 km se cesta mění ve stezku a stezka v pěšinku, kopírující rozvodněný Biely Váh. No a pěšinka se občas ztrácí v roklinkách, které vytváří eroze. Nejprve přenáším, potom občas slézám a naskakuji a nakonec povětšinou již jen tlačím a tlačím. Hodinu a mám toho dost.

  • Potíže s navigací

K tomu ještě zjišťuji, že na cyklonavigaci Edge 810 na sluníčku nic moc nevidím. Nedokážu pořádně rozeznat, co je silnice a co trasa, kterou mám jet. Navíc se GPS opožďuje a zažívám situace, kdy mě to dostává do psychicky poněkud nervního rozpoložení. Typu vjedu do křižovatky více tras a navigace mě posílá doprava. Ujedu 150 m, navigace se refreshne a zabzučí. To jako že jsem mimo mísu. Zastavím, dám podsvícení na maximum, zazoomuji, posunu zobrazení a zjišťuji, že si se mnou Garmin ošklivě pohrál – správně mě měl poslat samozřejmě vlevo. Toto se ponejvíce stává po sjezdu, kdy se na křižovatku přiřítím ještě jakžtakž při síle a chci rychle pokračovat. Následují nadávky a zpětný výjezd k rozcestí.

 

Naštěstí po hodině pekla podél Váhu objedu Liptovský Hrádok a za Liptovským Jánom (skoro všechno tady má v názvu Liptov) přijíždím ke kúpalisku. Lázeň bych si dal rád, ale jedu svůj životní závod. Jenže dostávám hlad a zrovna otevírají. Vlezu dovnitř vedlejším vchodem, ostraze vysvětlím, že ač už znovu trošku zavánějící o koupel nyní nestojím, zato že bych jedl. U stánku si objednávám jak Polrajch – skoro všechno. Jenže zatímco zhýčkaný gurmán by se z těch „dobrot“ vyprážaných na přepáleném oleji zblil, já to všechno slupnul a navrch si dal pivo a dvě zmrzliny. No a teď , už řádně přežraný, hurá do kopcov.


Následuje jedna z nejžádanějších turistických destinací – Národný park Nízke Tatry s občasným výhledem na Liptovskou Maru. Postupně míjím Liptovské Klačany, Liptovskou Lužnou, Liptovskou Osadu, Liptovskou Revúcu.To bere za srdíčko: Nový York a Liptov, moje obce nejmilejší :)

  • Naháněčka s Vítem, poškození zadního kola

Někde mezi těmi Liptovskými vesnicemi mě dojel Martin Vít. Konečně se můžu vykašlat na stávkující navigaci a někoho se chytit! Jenže chytit se Martina vyžaduje spoustu síly a vytrvalosti. Obojího se mi moc nedostává a dokonce se mi v tom parnu nedostává ani vody. Martin mně tedy ujíždí. Naštěstí jsem poblíž stezky našel studánku s romantickým názvem Žblňka. Vypil jsem snad dva litry a další litr a půl nalil do camelbacku. To mi stačilo na další hodinu a byl jsem znovu na suchu. Když tu najednou opět Martin. Byl dočepovat vodu ve vesnici, dá mi napít a hned mi zase ujíždí. Beru za to znovu, ale nemám na něho. Tedy to jsem si myslel. Martin použil fígl. Nasadil tempo, cuknul mi a pak se schoval za strom. Nechal mě přejet, tahat dost nesmyslné tempo ve vedru a ještě se u toho bavil… Jenže to mi prozradil, až když jsme se potkali v dalším roce v cíli jiného závodu :).


A už je tu další dlouhý výjezd. Hodinu a půl se škrábu z Vyšné Revúce na nejvyšší bod trasy Krížnou ve výšce 1574 m n.m. Tři kilometry pod vrcholem mě dojíždí Martin Vít (znovu) s Láďou Mulisem. Jsem překvapený, čekám na ně a fotím si, jak pěkně jim to stoupá. Potom nasedám a snažím se je docvaknout. Zaberu ze všech sil a v tom rup – praská mi drát v zadním kole. Po prozkoumání škody nasedám znovu a po 20 m mi praská druhý drát. A to už udělalo na ráfku solidní osmu. Mám ujetu čtvrtinu trasy a se zadním kolem to vypadá dost bídně. Vzpomínám na slova mého kamaráda-servisáka Pendolína, který mě varoval, že dráty jsou načaté od řetězu, který několikrát spadnul za kazetu a že ráfek už je taky vyřízený. Měl pravdu a teď jsem zase skoro vyřízený já. Ale i tak nasedám potřetí a s maximální opatrností Krížnou vyjíždím a vytláčím. Na hřebeni skoro nahoře se fotím. Padá soumrak a je tu krásně.


Martin s Láďou na obzoru natáčí videa, já si lámu hlavu, co s kolem dál. Nezbývá než pokračovat v jízdě. Z kopce. Kolo sebou hází, ale i tak dojíždím v pořádku na Kráľovu Studňu – horský hotel dva kilometry pod vrcholem Križné. Očekává nás tam Honza Kopka s Ivčou a poprvé se s nimi můžu trochu seznámit.

  • Zdržení

Je čtvrt na osm a normálně bych ještě dvě až tři hodinky jel. Jenže je čas i příležitost vypořádat se s osmičkou místo zadního kola. Dávám si dvojitou večeři a třetí pivo. Zasedám k recepčnímu notebooku a na internetu hledám servisy podél trati, když zjistím, že poblíž trati fakt nic není. Zkouším větší města s cyklošopy. Na deset z nich zkouším volat, ale vzhledem k pokročilé době a poměrně exotickému požadavku na nákup celého 29" zadního kola uspěji až po hodině v prodejně v Prievidzi. Tam prý snad jedno kolo mají a prodají. Po chvíli přemlouvání jsme se dohodli, že otevírat kvůli mně budou prý jen maximálně o hodinu dříve – tedy na 9 h abych byl na místě. Je to z kopce a dle mapy nějakých 35 km – to vypadá opět na další zbytečné zdržení.


Před desátou přijíždí Jirka Beyk Míl s Robertem Bičíkem. Předvedou mi, jak se šetří čas mimo sedlo. V jedenáct jsou najedení a vysprchovaní v postýlkách. Chvíli před čtvrtou vstanou a během 20 minut odjíždí. Jediné co jsem naučil já je (a mě den předtím Filip) je možnost objednat si snídani na pokoj už večer.


Spím do šesté, v sedm jsem v sedle s tím, že do Prievidze to za dvě hodiny stihnu jako nic. Cestou ve sjezdu to pouštím a raduji se z pohybu. Po chvíli dojíždím zajímavého týpka. Rosťa Gregor jede na skoro slikách na prastarém Authorovi s V-brzdami. Spíše než na závodníka vypadá na tůristu Vlasákovského typu. Z kopce je marný, naopak na rovině a do kopců mi dává co proto. Je to horolezec a řádně otužilý – spacák nepotřebuje, stačí žďárák. Jeho cyklooblečení tvoří dvě trika – do horka a do zimy. Kupodivu mají oba typy krátký rukáv. Potkal jsem se s ním až do cíle mockrát a pořád jsme si měli co říci.

  • Oprava kola

Čas běží, devátá hodina pryč a před Prievidzou zdolávám další a další kopce. Do prodejny posílám omluvu a příjezd odkládám o hodinu. Nakonec z trasy odbočuji na Prievidzu o půl jedenácté, osm km z kopečka a před jedenáctou přijíždím do prodejny. Ta se nachází hned vedle obrovského obchoďáku Tesco a dle toho také vypadá prodejní portfolio – spotřební kola většinou té nejnižší úrovně. Kupodivu však zapletenou devětadvácu se slibně vypadajícími ráfky Monster opravdu sympatický technik nachází. Kolo si beru do ruky a podezřívavě zkoumám kvalitu. Jelikož však není na výběr, rozhoduji se ho koupit – cena je slušných 110 Euro. Zaskočí mě však dvě věci - když sundám své poničené kolo, tak zjišťuji, že je stejně těžké, ne-li lehčí, a to má na sobě pořád ještě plášť a kazetu. Prodavači ke mně mají takovou úctu, že mě nechávají kolo vyměnit samotného. Původně jsem myslel, že jim ho svěřím a půjdu se někam najíst.


Půjčuji si tedy nářadí a dávám se do práce. Za chvíli se dostavuje majitelka a pranic se jí nelíbí, že ze mě i z kola odpadává bahno a v šíleném vedru taky smrad z něčeho opravdu nechutného, čím jsem někde nahoře projel. Technik majitelce ukazuje na netu, co všechno jsem projel a co mě ještě čeká. Majitelka mi říká, že si váží každého zákazníka, ale že nechce abych ji odrazoval další…


Jsem tedy vykázán za prodejnu, kde dokončuji výměnu – přehazuji kazetu a plášť. Když to dokončím zkouším protočit kolo, abych viděl zda si plášť sednul. Udiveně sleduji, že kolo udělá otáčku a půl a více se příliš netočí. To prý ty levnější Shimanonáby dělají. Prý když si připlatím a počkám hodinku, tak by mi to rozebrali a promazali. Druhou možností je prý ujet na tom třicet km a vzniklá vůle už kolo uvolní a bude se točit parádně – je jasné, že volím druhou možnost. Na konci opravy si půjčuji štípačky a odstřihávám dráty od kultovní náby Industry Nine.

Nábu jsem coby správný spořínek poslal domů za nejnižší tarif poštou z Prievidze a kupodivu došla. Doma jsem však zjistil, že speciální duté hliníkové dráty, které bych do ušetřené náby musel nakoupit opět jen u Industry Nine příjdou bratru na 7 USD/ks. Při 32 kouscích se s poštovným dostávám k 6 000 Kč. No a jak krásně se mi ty dráty štípaly a kolik času jsem ušetřil tím, že jsem je z náby nevyšroubovával...:)


Zajížďka s opravou, poštou a rychlým obědem u Donalda mi vzala skoro 3 hodiny. Ztratil jsem nějakou tu pozici, ale kolo mám v cajku a jsem opět připraven utkat se s nástrahami trati, soupeři, ale především sám se sebou. Ale o tom zase až příště – tedy pokud o to budete stát… Slíbit můžu, že vám napíšu třeba o tom, jak jsem málem začal hlady šilhat a Kopkovi pak ukradnul párek na CP1,  i o tom, jak jsem chytnul vlka ve Vizovických vrších a jel ve stoje, až jsem zničil pedály, nebo o tom, jak se mi těsně před CP2 rozbila navigace a já řešil další 2 km dvě hodiny a namísto za světla tam dorazil o půlnoci…

 

Pavel Macháček

Diskusní fórum pro: "1000 mil - z nadšení do deprese a zase zpět, 2. část"

Názor Autor Datum a čas
RE: 1000 mil - z nad... Paw 13. 10. 2014, 10:33
RE: 1000 mil - z nad... Milča 4. 10. 2014, 09:21
RE: 1000 mil - z nad... Seiko 1. 10. 2014, 16:04
RE: 1000 mil - z nad... Honza V. 30. 9. 2014, 09:33
RE: 1000 mil - z nad... Paw 29. 9. 2014, 10:26
RE: 1000 mil - z nad... Honza V. 28. 9. 2014, 20:57
RE: 1000 mil - z nad... Honza V. 28. 9. 2014, 20:14
RE: 1000 mil - z nad... Tonda 28. 9. 2014, 19:11
RE: 1000 mil - z nadšení do deprese a zase zpět, 2. část
Přemýšlel jsem dnes v hustých slovenských lesích po kolena a středy v bahně a kopřivách, zda-li můj vzkaz nevyzněl ironicky. Celkem 3x během jednoho dne jsem zakopl "o bludný kořen". To mohla být jedině karma. Ještě že cesta je cíl. Pro jistotu ale ten vzkaz abys psal dál, přepíši: moc pěkný článek a těším se na další díl.
RE: 1000 mil - z nad... Tonda L 26. 9. 2014, 08:23

Fotogalerie

Žádné fotogalerie

Reklama



Tipy pro Vás

SHOCart liga - seriál MTBO závodů pro veřejnost

Vyhrajte s námi

Partneři

SHOCart - outdoorové mapy všeho druhu Acepac - bikepacking equipment Česká Mountainbiková Asociace Rychlebské stezky Cyklisté vítáni - síť certifikovaných zařízení pro cyklisty

Najdi tip na výlet

v turistické oblasti
podle průchozího místa
podle typu aktivity

Kalendář

Novinky z knihovny

Reklama





Copyright 2007 - 2024 Cykloserver.cz |