1. Vhodná kategorie
Rozmyslete si, kde a jak budete jezdit, podle toho volte kategorii helmy. Není úplně ideální vyrazit například do bikeparku na sjezdovou trať s lehkou silničářskou helmou. „První kategorií jsou silniční helmy určené pro silniční nebo krosová kola. Dají se používat i na kolech horských, konstrukčně je u nich snaha o co nejnižší váhu a co nejlepší odvětrání. MTB helmy se oproti silničním liší prakticky pouze přítomností štítku proti slunci a někdy robustnější konstrukcí, případně tvarem, který více kryje týl hlavy. Také u těchto helem je snaha o co nejlepší odvětrání a co nejlepší poměr hmotnosti a odolnosti. MTB helmy jsou použitelné v terénu i na silnici,“ jmenuje hlavní kategorie Karel Studnička ze specializované prodejny Ski a Bike Centrum Radotín.
Existuje však další kategorie, tzv. BMX helmy, které vynikají specifickým designem, lahodícím fanouškům skate subkultury. Kvůli vzhledu je někdy potlačeno odvětrání, tyto helmy jsou kromě cyklistiky použitelné i na bruslení nebo skateboarding. A pak jsou zde integrální helmy na sjezd a freeride. Vizuálně se podobají helmám na motocykl, jsou robustní a poskytují maximum ochrany.
2. Správná velikost
„Helma musí mít správnou velikost. Při zkoušení by vám měla dobře sedět na hlavě bez toho, aby kdekoliv tlačila, nebo byla volná. Pokud vás tlačí na bocích hlavy, potom zkuste jiný model nebo jinou značky helmy,“ doporučuje Lukáš Princ z internetového magazínu www.mtb-blog.cz.
Cyklistické helmy jsou na rozdíl od lyžařských vybaveny kolečkem, popř. jiným mechanismem na regulaci velikosti. U některých helem, zejména dětských, se velikost nereguluje kolečkem, ale pomocí elastických pásků, které se samy roztáhnou do potřebné pozice. V případě helem pro dospělé je velikost odstupňována S – 50 – 54 cm (rozměr udává obvod hlavy), M – 54 – 58, L – 58 – 62. U některých výrobců se čísla mohou mírně lišit. Dělají se ovšem i větší helmy s obvodem 64 cm.
3. Konstrukce a vybavení
Kvalitní konstrukce napomůže zvýšit pevnost helmy za současného snížení váhy. Vybavení kvalitní helmy může zahrnovat například stavitelný štítek, lepší polstrování či integrovanou blikačku.
„Cyklistické helmy jsou vyráběny takzvanou in-mold technologií, tedy vstřikováním expandované polystyrenové pěny do tvrdé plastové skořepiny. Za účelem snížení hmotnosti při současném zachování pevnosti helem používají někteří výrobci kombinaci dvou druhů polystyrenové pěny s různou hustotou,“ uvádí Roman Humeni ze serveru www.skiservis.cz. Ještě kvalitnější co se týče pevnosti a nízké hmotnosti jsou helmy, které jsou uvnitř polystyrenu vyztuženy pleteninou z různých materiálů. Jedná se zejména o v poslední době populární karbon, hliník nebo kevlar.
4. Odvětrání
Kvalitní odvětrání helmy je jedna z věcí, kterou opravdu oceníte. Špatně odvětraná přilba může při jízdě za letních dnů vést k přehřátí. Výrobci helem dnes pracují s důmyslnými systémy, které vesměs fungují na principu nasávání chladného vzduchu v přední části helmy a jeho vedení speciálními kanály po obvodu helmy a kolem hlavy. V zadní části helmy je pak dalšími otvory odváděn ohřátý vzduch od hlavy.
5. Váha
Lehčí helma je vždy lepší, ale nízká váha nesmí být na úkor bezpečnosti. Kvalitní lehké helmy mají proto konstrukci vyztuženou třeba kevlarem nebo karbonem. Hmotnost je u cyklistické helmy velice důležitá, vždyť při celodenní vyjížďce můžete mít helmu na hlavě několik hodin. Váha by neměla jít nikdy na úkor bezpečnosti. Výrobcům se aktuálně daří vyrábět bezpečné topmodely helem s váhou okolo nebo i lehce pod 200 gramů.
6. Bezpečnost
Nekupujte nikdy helmu, která není vybavena příslušnými bezpečnostními certifikáty, byť by cena byla sebelákavější. Všechny cyklistické přilby prodávané v ČR musí splnit normu ČSN EN 1078. Narazit můžete také na zahraniční či mezinárodní atesty s označením CPSC, SNELL B90A, CE a AS/NZS. O certifikaci je dobré se přesvědčit zejména při nákupu neznačkových levných helem.
Na hlavě, ale správně!
„Aby helma správně plnila svou ochrannou funkci, musí být na hlavě umístěna ve správné – tedy přibližně vodorovné pozici. Přední část by měla zasahovat asi doprostřed čela. Při nošení musí být zapnutý podbradní řemínek, za nějž by měly jít zastrčit maximálně dva prsty. Helma musí být rovněž dotažena tak, aby se na hlavě nehýbala,“ upřesňuje Karel Studnička. Při nákupu cyklistické helmy věnujte pozornost také systému zapínání. Pásky by neměly přijít do kontaktu s ušima, protože při delší vyjížďce by vás mohly začít dřít. Kvalitní helmy mají možnost přizpůsobení prostoru kolem uší i nastavení délky podbradního řemínku.
zdroj: Ski a Bike Centrum Radotín