Toto počáteční „ohrnování nosu“ nad elektrokoly je celkem pochopitelné, obzvlášť v případě, když nemáme jasno v tom, jak e-kolo vlastně funguje. V první řadě je potřeba objasnit, že kolo samo nejede, při jízdě je potřeba šlapat, elektromotor zde vykonává pouze podpůrnou funkci. S mírnou nadsázkou lze tvrdit, že kdo nešlape, nejede. Podpora elektromotoru je omezena i z opačné strany, tedy pokud chcete jet vyšší rychlostí, než kterou povolují evropské směrnice, musíte si opět vystačit sami. Daný rychlostní limit je oficiálně stanoven na 25km/h, homologované elektrokolo by mělo při dosáhnutí tohoto limitu elektromotor automaticky vyřadit z provozu. Každého jistě napadne, zda-li je možné tento limit nějak obejít. Ano, možné to je a neoficiálně se takovéto úpravy provádí. Ne vždy se ale úprava limitu vyplatí, především je pak potřeba počítat s rychlejším vybitím baterie a výrobci motorů na podobné úpravy také určitě nebudou koukat při případných servisních úkonech s pochopením.
Rájem elektrokol v Evropě je Holandsko, Německo a Velká Británie – země, ve kterých jsou kola považována za běžné dopravní prostředky v městském provozu. Jak už je u nás zvykem, s mírným zpožděním se tento fenomén posledních let dostává i k nám a spolu s vývojem technologií, zmenšováním baterií a zvyšováním dojezdových hodnot, se výrobci snaží proniknout i do lehčích terénů v přírodě.
A jelikož lidstvo je od nepaměti zvyklé soutěžit, byla jen otázka času, kdy v cyklistických závodech přibude nová kategorie – elektrokola. Několik závodů elektrokol u nás už v loňském roce proběhlo, tak je nejvyšší čas nalézt historicky prvního Mistra ČR. A proč tento závod neuspořádat právě u nás v Mostě, navíc když jsme letos získali titul „Evropské město sportu“? Stane se tak v rámci Mistrovství ČR v MTB maratonu Extrém Bike Most 2015, které se uskuteční 6. června na mosteckém hipodromu. Po delším rozhodování a s přihlédnutím k současným konstrukcím e-biků padla volba na méně náročnou trať o délce 35km, vedoucí po širokých šotolinových cestách kolem jezera Matylda, kterou znají všichni účastníci závodu Hobby.
Mapu, přihlášku a veškeré další informace naleznete na www.klmost.cz . Pozor, zlevněné startovné a pamětní tričko získáte jen v případě, že se přihlásíte a zaplatíte do 18. května! Startovné zdarma je možné získat v aktuální tipovací soutěži na webu a další startovné bude k nalezení na mosteckých trailech formou geocachingu.
Novinky na Extrém Bike Most – Mistrovství ČR XCM
Na trati mosteckého Extrém Biku už pořadatelé letošního mistrovství ČR XCM odvedli kus práce a přestože je ještě čeká slušná porce hodin s krumpáčem a hráběmi, je možné si ji v podstatě celou bez větších problémů projet. Trať je značena žlutými šipkami, okolní restaurace jsou otevřeny, takže v příjemném jarním počasí je možné na mosteckých trailech strávit celý den. Některé přejezdy mimo les jsou značeny až těsně před závodem, proto doporučujeme vzít si mapu trasy s sebou.
Extrém Bike Most ovšem není jen o umístění na předních pozicích, pohárových bodech a špičkových bikerech na profesionální úrovni. Naprostá většina republikových maratonů je tvořena především pro bikovou veřejnost a ne jinak tomu je i v Mostě i když je zde několik odlišností. Především je potřeba počítat s tím, že trať patří k těm nejnáročnějším u nás, dlouhé široké zpevněné cesty zde opravdu téměř nikde nenajdete, na druhou stranu se zde nebudete ani minutu nudit a patříte-li k cyklistickým nadšencům, pro které kolo znamená více než jen občasné vyplnění volného času, budete si zde užívat parádní terén, překonávat vlastní limity, o kterých jste dříve neměli ani tušení a po projetí cílem bez ohledu na celkový čas vás kromě pořádné únavy čeká nádherný pocit, že jste to celé zvládli.
Závodníci budou mít opět možnost výběru tras EXTRÉM 72km, EXTRÉM 56km a HOBBY 35km. Přímo v areálu mosteckéhop hipodromu budou připraveny i tratě pro děti. Novinkou 14. ročníku je zařazení kategorie E-BIKE. Na 35km trati se rozhodne o prvním Mistru ČR MTB elektrokol.