Vosa v brýlích, aneb když se smůla lepí na paty

1.9.2015 09:24

Po týdenní nedobrovolné přestávce a vynechaných závodech v Chrudimi jsem nedočkavě vyhlížel neděli 30. srpna, kdy se v Berouně jel další závod ze série Cyklomaraton. Trénink v předchozím týdnu ukazoval na neustále se zlepšující stav po předchozím úrazu, takže nepřipadal v úvahu jiný program než postavit se opět na startovní čáru. Přesto obavy z nedoléčeného zranění přetrvávaly vlastně až do nedělního dopoledne.

Nejistota ale nemohla překazit dobrou náladu, která dostoupila vrcholu po společném týmovém rozjetí podle Berounky, kdy jsme ve svižném tempu s několika nástupy dojeli do Nižboru a odtud stejnou cestou zpět do kempu Beroun, kde se nacházelo zázemí závodu. Všechno ukazovalo na to, že obavy z bolestí způsobených prasklým žebrem se nenaplní a pojede se mi dobře. Před startem jsme ještě řešili informaci, že na přibližně 35 kilometru ve sjezdu leží přes cestu strom, což vyvolalo poněkud obavy, nakonec okolo 11 hodiny přišla zpráva, že překážku se podařilo odstranit.

Startovní výstřel zazněl v 11:10. Po nekonečných minutách čekání na slunci a při teplotě dosahující téměř ke 40°C jsme tak vyrazili vstříc vlastním očekáváním. První část trasy vedla z kempu na most přes Berounku a po hlavní poblíž centra města k dlouhému stoupání na kopec Děd. Ještě před jeho začátkem jsem ale po odbočení směrem na Zdejcinu ucítil známý nepříjemný pocit, jak si někdo „líznul“ o mé zadní kolo. A pak se ozvala jen rána, když se dotyčný nešťastník poroučel k zemi, což jsem zaregistroval při letmém pohledu zpět. I se mnou kolize nepříjemně „zamávala“, ale v sedle jsem se naštěstí udržel.

Rozhledna Děd

Pak už přišel zmíněný kopec a mě jako vždycky v prvním kopci po startu zatuhly nohy. Ztratil jsem proto kontakt se čelem závodu a úspěšně se propadal do bezvýznamnosti. Ani informace, že přibližně v půlce stoupání ztrácím na „špici“ dvě minuty, mě příliš nepotěšila, ale aspoň trochu povzbudila k vyššímu výkonu. Na vrchol jsem se tedy spíš protrápil, než vyjel, ale během navazujícího sjezdu do Stradonic se mi konečně podařilo chytit správné tempo a na cyklostezce vedoucí kolem Berounky už jsem do Nižboru uháněl s větrem o závod.

Nasazené tempo mi pak bez větších problémů vydrželo i v dalším kopci a začal jsem věřit, že závod přece jenom zajedu podle svých představ. Pak ale přišlo první zklamání tohoto dne v podobě špatně značené trati. Po delším sjezdu jsem totiž minul ostrou odbočku doprava a netuše nic zlého pokračoval mírně vzhůru (musím dodat, že na stejném místě mělo problém velké množství lidí). Najednou se v protisměru objevila skupina závodníků, jimž jsem skoro nestihl uhnout, a křičeli, že jedeme špatně a musíme zpátky dolů. Vzápětí jsem se už i já řítil z kopce a volal na protijedoucí zbloudilé jezdce, aby se otočili. Stejný problém mě pak potkal ještě dvakrát a rozhodně se nedá říct, že bych byl jediným postiženým.

Další kopec na Chyňavu mě naopak vyloženě povzbudil. Počáteční zatuhlost nohou byla pryč a já nahoru skoro „vyletěl“, a to i přes jeho značnou délku. V Chyňavě pak přišlo na řadu občerstvení. Za jízdy zkonzumovaný kousek banánu dodal síly a já začal mít pocity téměř „vítězné“. Leč jako to tak bývá, zcela předčasně. Kousek za Libečovem mi v lesním kamenitém sjezdu za brýle vletěla vosa (nebo snad sršeň), dostal jsem žihadlo do nosu, a tudíž propadl panice neb obtížný hmyz neustále vztekle bzučel poblíž oka. V zoufalé snaze vyhnat jej ven jsem se dopustil několika výrazných jezdeckých chyb, což vzápětí ztrestal tvrdý pád.

První, co mi v prachu mezi kameny proletělo hlavou, byl tichý výkřik: „Už zase...!!!“. Téměř vzápětí jsem rychle prohmatal v předchozím závodě poškozená žebra, ale štěstí stálo alespoň trochu při mně, takže hlavní nápor prvního úderu „odpružilo“ rameno s kolenem a nedohojená prasklá kost nedoznala další újmy. Odřený a nadmíru otrávený jsem rychle naskočil do sedla a pokračoval k cíli. Jenže se opět opakoval klasický scénář, rozhozený pádem jsem už jednoduše nebyl schopen rozjet dosavadní tempo. Přes rozhlednu na Lhotě a nově zařazený sjezd do Hýskova jsem se z mého hlediska spíš „ploužil“, než že bych nějak moc závodil. Až na cyklostezce vedoucí po břehu Berounky zpět k cíli se mi podařilo nohy trochu roztočit, ale byl to jen slabý odraz toho, jak výborně se mi jelo před setkáním s protivným a dotěrným hmyzem.

Do cíle jsem nakonec dojel na 72. místě, což v popsaném kontextu není až tak špatné, ale pro mě to bylo jednoznačné zklamání a pro zbytek prosluněné neděle jsem měl náladu pokaženou. Rozladěnost pak završila snaha očistit krvavé koleno a rameno v místních sprchách. Jednomu závodníkovi se sice podařilo sehnat klíč od uzamčené umývárny, ale to ještě nepřineslo kýžený výsledek. Ke spuštění sprch bylo potřeba použít žetony. Jenže ty došly a v celém kempu nebylo možné je sehnat! Získali jsme tedy ve stánku s občerstvením jeden poslední, což vyústilo v hromadné sprchování čtyř zaprášených jedinců, přičemž každý očividně doufal, že právě na něj nezbyde „Černý Petr“ a nezůstane stát namydlený před sprchou, která se právě vypnula.

Celkově ve mně Cyklomaraton v Berouně zanechal rozporuplné dojmy, čímž nemám na mysli vylíčený pád. Na jednu stranu se bezpochyby jedná o hezkou a kvůli dlouhým kopcům fyzicky náročnou pětačtyřicetikilometrovou trasu. Naproti tomu ale pozitivní dojmy hodně pokazilo špatné značení trati s nezřetelnými odbočkami a nedostatečně zajištěná možnost osprchování po závodě, přestože umývárny v kempu slibují bezproblémové vyřešení této otázky. Lze jen doufat, že v roce 2016 se situace zlepší, protože ani v další sezoně bych tento závod rozhodně nechtěl vynechat. Snad ale bude méně vos!

Ondra Hladík

Diskusní fórum pro: "Vosa v brýlích, aneb když se smůla lepí na paty"