Vrchařské koruny 2015, díl 3. jihočeský

25.2.2016 06:24

Vrchařská koruna Jižních Čech – VKJČ. Při VKJČ se mi vybaví název knihy Milči Silného Cyklistické maso v České kotlině. Tato koruna dává možnost poznat opravdu celé Jižní Čechy. Zavedla nás do míst, kam by nás na kole jet nenapadlo. A toho si samozřejmě vážím.

Někde, kam jsme se nechtěli dostat

Jednotlivé oblasti jsou od sebe docela vzdáleny a tak si necháváme na VKJČ o prázdninách celých 9 dnů. První tři dny nás čekají rekordní teploty tohoto léta, aby dalších šest vystřídal nejchladnější letní týden.

Začínáme v Písecké pahorkatině. Jednoznačně nejpohodovější výlet v Jižních Čechách. Slunce rozpéká krajinu k 37 stupňům, ale v lesích je docela přijatelně. Pohybovat se déle mimo les je v podstatě nemožné. Jarník a Velký Kamík skýtají dostatek stínu. Hledáme místo vhodné k přespání u Orlíku. Krajina je pěkná, koupání ovšem nemožné. Po poklesu hladiny zůstalo u břehu všude bahno. Ptáme se ještě místních na nějaká krásná tajemná romantická koupání.  Po nalezení rybníku Pikhart je nám jasné, že představy místních obyvatel a naše se míjejí o vesmír.

Chlazení ve Vltavě

Přejíždíme na jistotu na tábořiště pod Boubínem a koupeme se ve Vltavě. Spal jsem tu už dávno a jsem dojat, že toto romantické místo se vůbec nezměnilo. Leháme pod širák a ráno tak zaplatíme za čtyři lidi 70 Kč. Horka nepolevují, ale Šumavské lesy poskytují příjemný chládek.

Singl u Volar

Vyjíždíme časně zrána na nejvyšší vrcholy a dáváme Boubín a Bobíka. Hezčí je samozřejmě méně navštěvovaný Bobík a sjezd do Volar je naprosto skvělý. Pouze v půlce musíme na kilometr z kola. Lesní těžba cestu zcela zlikvidovala. Boříme se nad kotníky do prachu a kamenů. Nesjízdné i pro mého scalpela. Odpo přejíždíme ještě na Mářský Vrch, Javorník a Vysoký Kámen.  Hřeben od Javorníku je úžasný, jinak ale opravdu dlouhé přejezdy. Na noc se vracíme autem pod Boubín.

Singl z Bobíka

Po předešlé romantické noci plné padajících hvězd, máme dnes romantickou bouřku a spíme na stolech v bufetu. Další den si spravujeme náladu z dlouhých asfaltových přejezdů minulého dne. Jedeme na Libín s úžasným výhledem na Prachatice a pokračujeme ke Knížecímu stolci. Nejenomže máme staré mapy, ale i v těch starých mapách volíme neznačené cesty.

Cesta podle naktualizovaného atlasu

Cesta do vojenského prostoru Boletice je samá romantika a dobrodružství. Nejvypečenější byl kilometrový přejezd v ohradě s býky. Když konečně objevíme vojenský prostor a cestu na Stolec, vybereme si k výjezdu tu drsnější variantu s vynášením kol na zádech u konce. Odměnou jsou nám výhledy, které zařídil kdysi orkán Kyrril. Sjíždíme k Lipnu a vzhledem k šíleným teplotám skáčeme do vody a zcela měníme plány.

Knížecí Stolec

Přejíždíme do Radostic pod Českými Budějovicemi, kde máme dalších 6 dnů zázemí. V dalších dnech konečně klesá teplota k téměř 16 stupňům. To bude asi tím, že máme u ubytování k dispozici i bazén. V této oblasti vyrážíme první den dobýt Novohradky. Červená turistická značka z Hojné vody na Vysokou zanechala v nás velmi silný zážitek. V dešti a mlze jsme nejprve začali klouzat po skalkách a následně se plazili v pralese přes stromy, případně pod stromy. I když kola většinu cesty překážela, podařilo se nám je nakonec na vrchol dostat.

Cesta na Vysokou

Kraví horu jsme naštěstí trefili ze správné strany. Dolů jsem uvědoměle poslal děti stejnou cestou a sám jel otestovat za mokra sjezd po zelené. Po cestě jsem moc nevěřil, že to můžu přežít. Poslední vrchol tohoto dne byla čirá červená cyklistická knihovna: naprosto odlehlý vrchol Myslivny. Žádné překážky, žádní lidé, jen les. Mohlo být jen více terénu. Překvapilo mě, kolik je v Žofínském pralese asfaltu. To jsou paradoxy. Celkový dojem z Novohradek zůstává moc pěkný. Dluh nám zůstal ovšem na Šumavě.

Po dnu bez lidí se vracíme na Lipno, kde nám je po opuštěných Novohradkách uštědřen civilizační šok. Začínáme totiž překvapením pro děti: Stezkou v korunách stromů. Zajímavý zážitek, ale už jsme si zvykli na opuštěný klidný les. Ani ho nemusíme vidět zhůry, hlavně když tam nejsou lidi. Objíždíme Lipno po krásné cyklostezce a při přejezdu od Vítkova hrádku do Vyššího brodu přichází opět klid a osamocená Šumavská krajina.

Před Vyšším Brodem musíme ještě na Vyklestilku. Odbočujeme na červenou značku do lesa a přichází typický obrázek lesní cesty na Šumavě. Rozježděno traktory a přes to naházené ještě klestí. Prostě Vyklestilka. Po třech kilometrech se mi definitivně zdá, že Národní pak si zřídili lesáci, aby v lese nemuseli uklízet. Větve, kmeny, kameny. Dojezd do Vyššího Brodu po žluté nabízí naštěstí krásný singletrek.

Adrenalin tohoto dne teprve ale přichází. Vyjíždíme na Kraví horu, sluníčko zapadá. Idylka. Ve sjezdu jedeme každý jinak a jinam. Když se za půl hodiny najdeme, je již tma jako v pytli. Ale našli jsme se.

Cesta z Kluka

V závěrečných dnech si prohlédneme Český Krumlov a chtěli jsme vidět Kleť, tam nalézáme mlhu, že by se dala krájet. Vrchol jsme ale zdolali. To vím. Vedle Kleti sedí ještě Kluk. Jde o krásný kopec velmi pohodlný pro naše kola. Nesou se totiž na zádech. To lze říct i Kohoutovi ve Slepičích horách. Kola si odpočinula taktéž na Polušce, kde se nesla na zádech pro změnu z kopce dolů.

Cesta na Kohouta

Zde mě lesáci nejvíce překvapili. Zdánlivě travnatá cesta skýtala past vedle pasti. Najeli jsme asi na 500 metrů dlouhý úsek, kde půl metrů vrstvu starého klestí dávno přerostla tráva. Nohy projížděli skrz do větví. Na kole zcela nesjízdné, ale vše někde končí. Vítězství nad Vrchařskou korunou Jižních Čech slavíme na nejlehčím vrcholu na Slabošovce. VKJČ je jinak určena pro tvrďáky.

Obtížnost jsme si možná někdy určili sami výběrem vypečených cest, ale i přesuny mezi jednotlivými oblastmi s vrcholy jsou náročné. O náročnosti vypovídá i finální počet 13 úspěšných vrchařů.

Pokračování příště....

Tonda Liebel

Diskusní fórum pro: "Vrchařské koruny 2015, díl 3. jihočeský"