Česká verze English version
Cykloserver.cz

Aktuality

Za vinaři do Šatova

8.7.2016 09:02

Začaly prázdniny a přede mnou byl poslední závod jarní části sezóny, letos již čtrnáctý. Protože k letním měsícům patří především pohoda, udělal jsem si radost a do kalendáře zařadil maraton, který mi už několik let unikal. První červencový víkend tedy můj plán zněl – Vinařská 50 Author Znovín cup. Závod, který ve mně kvůli opakovanému odkládání na příští rok vyvolával velkou zvědavost.

Bookmark and Share

Jak napovídá název akce, místo startu se nacházelo mezi vinicemi na okraji Šatova u samých hranic s Rakouskem. A jelikož to mám z domova docela daleko, využil jsem pohostinnosti přátel ze Znojma, kteří mi poskytli přístřeší, přesněji postel a peřinu. Jenže právě cesta na jih Moravy v pátek před prvním prázdninovým víkendem slibovala všechno možné, jen ne klidný průběh.


S vědomím hrozících komplikací jsem se snažil opustit Prahu co nejdříve a zpočátku se zdálo, že před třetí hodinou odpolední bude všechno probíhat docela dobře. Jenže optimismus nebyl na místě. Dálnice D1 se zakrátko ukázala v plné síle. Už kousek před odbočkou na České Budějovice se proměnila v parkoviště, což ještě umocnila informační cedule hlásající pro řidiče nelibě znějící zprávu, na světelném panelu totiž mimo jiné stálo: „...kolaps dopravy“. Ještě, že úhybný manévr směrem na jih jen tak tak vyšel, ale radost byla stejně poněkud předčasná. Popojíždění jsem si plně vychutnal několik kilometrů před Benešovem. Tudíž se jakýkoliv návrat na dálnici zdál jako zcela bezpředmětný a cesta se proměnila v poznávací zájezd po Vysočině na trase Vlašim-Pelhřimov-Jihlava.  V úseku Jihlava-Moravské Budějovice už mě pak kvůli několika uzavírkám, jednosměrnému provozu a semaforům vyloženě pohltil pesimismus. Ještě, že jsem nejel až v sobotu ráno.


Slunečné sobotní ráno naštěstí rozehnalo předchozí chmury, takže cesta autem do Šatova už probíhala ve vyloženě příjemné atmosféře plné očekávání. Startovní listina slibovala velkou účast, okolo 1500 závodníků, což závod řadí mezi nejvíce navštěvované maratony. Dalo se proto předpokládat, že podobně namotivovaných lidí jako jsem já, bude na startu vyloženě hodně. Skutečnost však předčila očekávání. Přeplněný prostor vyhrazený pro druhou vlnu už více jako hodinu předem mě až tak nepřekvapil, to není nijak neobvyklé, ale podobně nacpaný úsek první vlny jen o chvíli později jsem nečekal.


S trochou drzosti se mi naštěstí podařilo protlačit asi tak do třetí řady první vlny, takže počáteční pozice byla docela dobrá. Zbývalo už jen přežít asi tak pětačtyřicet minut na čím dál intenzivnějším slunci. V družné debatě s osazenstvem jednoho z tandemů (v dresech převážně silničního týmu Vinohradské šlapky) čas ubíhal a poslední minuty ještě zkrátila živá hudba v podobě uskupení dechových nástrojů. Na startu závodu poněkud netradiční produkce, ale s ohledem na region se vlastně docela hodila.


Řádně rozpáleni sluncem jsme v půl desáté vyrazili nebo spíše vystřelili. Úvodní kilometry vedly po rovinaté staré signálce (v době železné opony to byly obslužné komunikace pro provoz takzvané signální stěny) takže rychlost se neustále pohybovala okolo čtyřicítky. To by samo o sobě až tak nevadilo, ale coby astmatikovi mi činila potíže oblaka prachu, která se vzápětí zvedla i přes to, že jsem se pohyboval hodně vpředu. Jak to vypadalo někde okolo pětistého místa, nechci ani domýšlet. Nehledě na problémy s dechem jsem se naštěstí ve špici udržel.


Po zdolání krátkého zaváděcího kola čítajícího necelých devět kilometrů, jsme se vrátili zpět do Šatova a přes pole okolo vinic do Nového Šaldorfu. To už se do té doby kompaktní vedoucí skupina začala rozpadat a já se bohužel procedil trochu víc dozadu. Podle profilu trasy mělo následovat asi šest kilometrů stoupání od jmenované obce přes Konice směrem ke Kraví hoře. Avšak v reálu to nebylo zdaleka tak náročné, jak to vypadalo při studiu mapy.


Nad Havraníky se trasa stočila směrem k jihu do Rakouska. Dosavadní travnaté cesty po polích mezi vinicemi si ale začaly vybírat svojí daň, jelikož jejich zdolání ve vyšší rychlosti vyžaduje poměrně velké úsilí. V okolí Hnanic nedaleko státní hranici mi proto závod začal připadat jako vyloženě nekonečný, což ještě znásobil protivítr, který se do hry zapojil při jízdě na jihovýchod. V tu chvíli jsem přestal být aktivní a spíše se snažil schovaný v háku vydechnout. Až v rakouském Unterretzbachu to vypadlo, že pomalu znovu nabírám tempo.

Jenže při návratu na Moravu přišel asi jediný vyloženě nepříjemný kopec. Přesto, že je docela krátký, jeho strmost asi proklínal každý. Nahoře mi bohužel chvíli trvalo, než se podařilo znovu zkoncentrovat energii potřebnou k překonání závěrečné části, kdy všichni jedou na maximum a svádějí závěrečný boj o výsledky. Právě v tomto úseku, znovu na hraniční signálce, se mi nedostávalo potřebné rychlosti, takže jsem přišel ještě o několik míst v pořadí a ztratil zbytečně moc času.


To také rozhodlo o tom, že jsem nesplnil před stanovený cíl – trasu dlouhou přibližně 52 kilometrů zajet s časem pod 1:40 a skončit do 50. místa. Ještě okolo třicátého kilometru bych nevěřil, že to nezvládnu, ale nakonec mi předem určený limit přece jenom unikl. Zpět do Šatova jsem dorazil v čase 1:43, celkově na 53. místě. Tedy jen o trochu později, leč předsevzetí je potřeba dodržovat, jen tak se lze posunovat dál!


Mírné zklamání z vlastního výkonu ale není vhodným zakončením celé reportáže. Toto čistě subjektivní hledisko totiž zbytečně kazí jinak pozitivní dojmy. Pochvalu si zaslouží jak organizátoři za skvěle značenou trasu, tak i diváci, kteří fandili s maximálním nasazením snad téměř všude, kde to bylo jen trochu možné. A na jedné z občerstvovaček  jsem dokonce zaregistroval živou muziku. Zkrátka skvělá atmosféra, jež však na bikových maratonech nebývá samozřejmostí. Zábava prý v cíli pokračovala až do nočních hodin, ale to už vím jen z doslechu, neboť mě odpoledne čekala ještě dlouhá cesta domů.


 

Ondra Hladík

foto: Tereza Nedorostová

Diskusní fórum pro: "Za vinaři do Šatova"

Názor Autor Datum a čas
V diskuzi zatím není vložen žádný příspěvek.

Fotogalerie

Žádné fotogalerie

Reklama



Tipy pro Vás

SHOCart liga - seriál MTBO závodů pro veřejnost

Vyhrajte s námi

Partneři

SHOCart - outdoorové mapy všeho druhu Acepac - bikepacking equipment Česká Mountainbiková Asociace Rychlebské stezky Cyklisté vítáni - síť certifikovaných zařízení pro cyklisty

Najdi tip na výlet

v turistické oblasti
podle průchozího místa
podle typu aktivity

Kalendář

Novinky z knihovny

Reklama





Copyright 2007 - 2024 Cykloserver.cz |