Profil trati
Startuje se první prázdninovou neděli, 2. července v Nové Sedlici. To je dědina ležící na Slovensku blizounko trojmezí, u hranic s Ukrajinou a Polskem. Trasa vede záměrně co nejvíce mimo obydlená místa, přes Slovensko vnitrozemím, v Čechách severními pohraničními horami. Charakter ročníku určuje vždy počasí, se všemi jeho proměnami. Nejtěžší je deštivo – je zima, brody jsou hlubší a jílové cesty, které při hezkém počasí závodníci prosviští, se v dešti mění v mazlavou past. Travnatý vrchol Križné na Velké Fatře je možná i těžší za tropického letního počasí. Odměnou jsou závodníkům výhledy. Na trase dlouhé 1619 km čeká závodníky převýšení 40 km, to je jako by si dali 5x od moře Mount Everest. Těm nejrychlejším k tomu stačí 8-9 dní, jiní potřebují i o 14 dní déle.
Honza Kopka o filozofii závodu
Extrémní biker a dobrodruh Honza Kopka chce účastníkům dopřát extrémní zážitky, se kterými má sám bohaté zkušennosti: „Je to takový záběr pro tělo i mysl, že se po závodu člověk vrátí do civilizace s restartovanou hlavou a jiným pohledem na své problémy i život. Aby to fungovalo, je potřeba splnit 3 podmínky – dopřát závodníkům samotu, drsnou trasu a čas. Čím je závod drsnější, tím rychleji se jeho účastníci odpoutají od běžných problémů a propadnou do primitivního přežívání. Hlavně ale jde o dobrodružství. Dobrodružství, které je vlastně za barákem, ale přitom ne každý má odvahu se do něj pustit. A když už se odváží, ne každý má dost sil ho dokončit.“
Co znamená „bez podpory“?
Závod je bez podpory. Závodníci tedy nesmí využít cílenou podporu a musí se během závodu spolehnout jen sami na sebe a na náhodnou pomoc. Znamená to, že si nemohou zavolat kamarádovi, aby jim přivezl večeři nebo opravil kolo. Mohou ale zazvonit na dobré lidi a požádat o pomoc, nebo odbočit z trasy a dojet do cykloservisu. Na trasu se musí vrátit ve stejném bodě, kde ji opustili.
Proč je tak těžké dostat se do startovní listiny?
Aby si závod udržel svou filozofii, je počet startujících omezen na 150. Takový počet lidí se v horách po nějakém čase roztáhne a závodník si užije pocit odloučení. Soupeře pak nemusí potkat i několik dní. Na Afterparty mají účastníci proběhlého ročníku šanci přihlásit se na další ročník přednostně. Ostatní zájemci musí být, s úderem půlnoci o Silvestru, u počítače co nejrychlejší. Ti, co mají čas a trpělivost, si jistotu účasti mohou odpracovat. Jeden ročník jsou dobrovolníci a následující ročník už závodí.
Profil závodníků
Letos jsou přihlášeni závodníci z 8 zemí světa, nově z USA, Nového Zélandu a Švédska. Zatím jediný účastník, Petr Ozogán, dokončil závod ve všech disciplínách – pěšky, na koloběžce i na kole. Protože je po zlomenině klíční kosti, rozhodl se tentokrát jít pěšky. 7. ročník slibuje příběhy obyčejných lidí, kteří se rozhodli posunout své hranice. Někteří borci spí 3 hodiny denně, přes den ujedou i 200 km náročným terénem a ubytování v civilizaci považují za příliš zpomalující. Ustelou si třeba na cestě, aby cítili projíždějícího soupeře. Jiní účastníci na sebe tak přísní nejsou a když je možnost, tak rádi využijí nabídky postele. Aleš Procházka a nevidomý Václav Fišer jedou na tandemovém kole už podruhé. Na těžkých úsecích, kde je nutné slézt z kola, je vidět jak úžasně sehranná dvojka to je.
Aleš Procházka a Václav Fišer
Povinná výbava
Povinná výbava je přesně definovaná. Většinou obsahuje očekávané položky, ale 4m lano? To už zní velmi divoce. Následuje vysvětlení: „Provaz se hodí pro vytažení kola na strmý sráz nebo pro zajištění se při brodění řek.“ Další pomůcky se už blíží poslední pomoci – např. zrcátko pro házení prasátek, hadřík nasáklý benzínem pro případ rychlého rozdělání ohně, pepřový sprej proti zvířatům. Do povinné výbavy patří i GPS přístroj, protože trasa je přesně daná souřadnicemi a v cíli kontrolovaná.
Reality show na 1000miles.cz
Původně hlavně pro klid organizátorů měli závodníci psát každý den SMS zprávy o svém stavu. Nakonec se z toho stal nový fenomén. Na webu 1000 miles.cz si tyto SMS zprávy čtou fanoušci. S publikovanými fotkami a videi se z toho stává nefalšovaná reality show.
Kdo zdolá 1000 mil, pomůže Tomášovi k handbike adaptéru
Už třetím rokem všichni, kteří dokončí celou trasu 1000 mil, přispívají svými našlapanými kilometry finanční částkou na postižené. Letos podpoříme Tomáše Helíska, který finance použije na nákup přídavného handbike k vozíku. Díky hybridnímu handbike adaptéru bude moci sportovat a zlepšit tak svoji fyzickou kondici.
Reportáže redaktorů Cykloserveru ze závodu:
- Honza Vlasák - 2016 - Cyklotremp opět na mílích
- Filip Degl - 2015 - 1000 mil očima favorita
- Pavel Macháček - 2014 - Z nadšení do deprese a zase zpět
- Honza Vlasák - 2013 - Jak to bylo na chvostě
Jana Novotná
foto: Jana Kopková