Česká verze English version
Cykloserver.cz

Aktuality

Poprvé na elektrokole I.

10.8.2017 07:38

Jaké to je, když "obyčejný" cyklista osedlá elektrokolo a stane se z něj na chvíli e-cyklista? To se dozvíte v našem miniseriálu o prvních pocitech redaktorů, kteří byli tak zvědaví, že si chtěli tento "fenomén" vyzkoušet na vlastní kůži. Začneme s naším grafikem Davidem.

Bookmark and Share

První překvapení

 

To kolo je těžký! :-) Chtěl bych vidět moju tchyňu Jarunu, jak se s ním vláčí do schodů, když bude chtít s takovým kolem vyjet ze sklepa v paneláku. Už slyším, co by asi u toho říkala...
Pokud si takové kolo chcete pořídit, musíte s tím počítat. A s váhou kola musíte samozřejmě počítat i při brzdění, třeba když kolo rozjedete z kopečku co to dá.

Překvapení druhé

 

Když šlápnete, tak jedete. Když to nečekáte, protože jste z klasického kola zvyklí na úplně jiný styl jízdy, tak v nestřeženou chvíli vyjedete (někdy doslova vystřelíte) někam, kam třeba ani nechcete. Na křižovatce v Želechovicích, kde je celkem úzký chodníček do pravého úhlu hned vedle silnice plné aut, mi tak kolo nečekaně vystřelilo rovnou mezi auta, která naštěstí zrovna stála ve frontě na červenou. Podařilo se mi tedy skoro spadnout z kola tak šikovně, že jsem ještě doskočil na nohu a kolo strhnul bokem ze směru, kterým mi chtělo utéct (rovnou do škaredé stříbrné Octávie se škaredě se tvářícím pánem za volantem).

Překvapení třetí

 

Když nešlapete, tak vám nikdo nepomáhá. Pokud jste z klasického kola zvyklí kolo rozjet a pak dát nohám na chvilku volno a jen si užívat jízdu, tak tady to funguje trochu jinak. Když nešlapete, přestane vám kolo pomáhat a je to znát.


Což o to, to by ještě tak nevadilo. Horší ale je, že algoritmus který vyhodnocuje zda šlapete nebo nešlapete, byl nastaven tak divně, že někdy „vypínal“ pomoc i v situacích, kdy bych onu pomoc zrovna uvítal a já tak musel rozšlápnout celý ten těžký vehikl, než se zase během cca dvou sekund pomocník chytl a začal mi se šlapáním pomáhat. Asi to chce zvyk a „mít to“ správně naučené v nohách.

 

Vyzkoušel jsem s elektrokolem celkem 2 trasy

Trasa 1 je celkem dlouhé táhlé stoupání, Trasa 2 je skoro pořád rovinka. Obojí vede po asfaltu, čili hodnotím jak se na tomto kole jede po pevném povrchu, nikoli např. po nezpevněné cestě, lesem, cestou necestou. Samozřejmě jsem si před zapůjčením elektrokola projel obě trasy na klasickém bicyklu, abych měl s čím porovnávat. Tady jsou mé dojmy:

TRASA 1

 


Cesta z práce – ze Zádveřic malý kopeček který jsem zvyklý vyšlapat bez většího zafunění. Tentokrát než jsem se stačil rozhlédnout, byl jsem na kopečku. No paráda, řekl jsem si. Pak sjezd a rovinka až do Želechovic. Ovšem při stoupání z Želechovic na Hvozdnou bylo opravdu znát, že mě někdo doslova „tlačí“ do kopce. Jako bych se znovu učil jezdit na kole a můj starší brácha za mnou běžel, držel mi sedátko a pomáhal mi. Nejlepší zážitek ale byl, když v půli kopce míjíte maníka který funí seč mu síly stačí a vy jej s přehledem předjedete a necháte ho potupně za sebou. TAK TO BYLO FAKT PRÍMA!!! :-D


Z Hvozdné do Štípy sjezd z kopce. Tam jsem raději pravidelně přibrzďoval, což se ukázalo jako  prozíravé. Jeden řidič, který u cedule s názvem obce asi zjistil že dojel jinam než chtěl, se totiž pod kopcem na začátku obce rozhodl, že provede obrat přes celou silnici a na chvíli ji při couvání tak šikovně zablokoval, že bych se přes něj pravděpodobně přerazil. Na obyčejném kole bych to ubrzdil asi snadno, tady jsem byl rád, že jsem při sjezdu z kopce pravidelně přibrzďoval, díky čemuž jsem tedy dobrzdil a do tohoto vola nevlítnul. Prostě s větší váhou kola a tím pádem i s jeho setrvačností je nutno pořád počítat.


Ze Štípy do Zlína po cyklostezce...ne – oprava, po výletním chodníčku. Sotva jsem kolo na rovince pobídl k nějakému slušnému výkonu, objevily se děti / maminky s kočárky / bruslaři / pejskaři atd. Čili skočit na brzdu, usmát se že se jako přece VŮBEC NIC NEDĚJE a znovu ten tank rozšlapávat k dalšímu takovému brzdění. K vzteku! Pohodová jízda to tedy rozhodně nebyla...

TRASA 2

 


Cesta z domu do práce – ze Zlína po rovince až do Zádveřic, před Zádveřicemi lehce táhlý kopeček, sjezd a pak trochu prudší cílový kopeček, na kterém jediném jsem poznal výraznou pomoc elektrokola. Časově mi cesta do práce trvala zhruba stejně jako na mém normálním kole. Rozhodně se nedá mluvit o nějaké výrazné časové úspoře při použití elektrokola na rovince. Alespoň já to tak vidím.

 

Hodnocení elektrokola


Nechci elektrokola nějak hanět. To, co zde píšu, jsou mé subjektivní pocity ze dvou jízd a já jako milovník klasického jízdního kola jsem od počátku k elektrokolu přistupoval s jistou rezervovaností. Jde asi hlavně o to si celkově zvyknout na úplně jiný styl jízdy. Přirovnal bych to asi takto: když jste zvyklí vařit na plynu, tak víte, že když otočíte kolečkem, plamen je velký a okamžitě vaříte. Když pak přejdete na elektrický vařič, musíte se naučit trochu jinou techniku a počítat s tím, že vaření na elektrice má jiné zákonitosti. No a u elektrokola je to úplně stejné: nemůžete očekávat, že se bude chovat vždycky jako klasické kolo. Nebude.

Přes to si ale umím představit, že si elektrokola svou klientelu určitě najdou. Docela určitě to bude dobrý pomocník pro staršího člověka, typicky třeba čerstvého důchodce, který se rozhodne jezdit, ale ty kopečky prostě už nezvládá jako dřív. Tomu by elektrokolo mohlo být dobrým pomocníkem. Nebo třeba že na dovolené v Jeseníkách si na pár dnů půjčíte takovéto kolo, aby jste se úplně nezničili při celodenních výletech z kopečku na kopeček a zůstaly vám ještě síly na nějakou tu noční akci.

 

Kolo vám jednoduše výrazně pomáhá v kopcích, kde taky tuto pomoc nejvíce oceníte. Při cestě po rovince to samozřejmě pomáhá taky, ale není to zase taková hitparáda, abych si kvůli tomu takové kolo pořizoval. Alespoň ne teď. Možná jednou. Třeba jako dárek k odchodu do důchodu. Jenže to bude asi v době, kdy už budeme místo ježdění na kolech lítat s raketobatohama na zádech...
 

David
 

Za zapůjčení elektrokola EasyBike děkujeme společnosti Auto Kelly, kde je možné kola zakoupit.

Diskusní fórum pro: "Poprvé na elektrokole I."

Názor Autor Datum a čas
RE: Poprvé na elektr... David 29. 8. 2017, 17:32
RE: Poprvé na elektr... Dada 20. 8. 2017, 19:44
RE: Poprvé na elektr... Martin 20. 8. 2017, 13:46
RE: Poprvé na elektrokole I.
Je vidět , že autor nejel na e-biku s pohonem Bosch!
RE: Poprvé na elektr... Marhoun Petr 17. 8. 2017, 00:13
RE: Poprvé na elektr... Jarda 13. 8. 2017, 18:32
RE: Poprvé na elektr... Jirka 12. 8. 2017, 13:47
RE: Poprvé na elektr... Petr 10. 8. 2017, 09:04

Fotogalerie

Žádné fotogalerie

Odkazy

Reklama



Tipy pro Vás

SHOCart liga - seriál MTBO závodů pro veřejnost

Vyhrajte s námi

Partneři

SHOCart - outdoorové mapy všeho druhu Acepac - bikepacking equipment Česká Mountainbiková Asociace Rychlebské stezky Cyklisté vítáni - síť certifikovaných zařízení pro cyklisty

Najdi tip na výlet

v turistické oblasti
podle průchozího místa
podle typu aktivity

Kalendář

Novinky z knihovny

Reklama





Copyright 2007 - 2024 Cykloserver.cz |