Česká verze English version
Cykloserver.cz

Aktuality

Kola na kolonádě

14.8.2017 12:13

“Go West!” Heslem ze známé písně se řídil tuto sobotu každý, kdo si chtěl zazávodit na nejzápadnějším podniku seriálu Kolo pro život v Karlových Varech, kde se jel jeho letošní 10. díl.

Bookmark and Share

Západ je v našich končinách obecně chápán tak nějak pozitivně, a to jak v mezinárodním měřítku, například díky nejvyspělejším státům západní Evropy, tak i v rámci ČR, kde se zas například na západě Čech vaří nejlepší pivo. Také Karlovarský AM bikemaraton do tohoto schématu skvěle zapadá. S klidným svědomím se dá říci, že nabízí tu nejbikovější trať z celého seriálu. Aby svět zůstal v rovnováze, objednali pořadatelé nezvykle ošklivé počasí, které by sedělo spíše nějakému podzimnímu zavíráku, než k akci uprostřed léta. Rtuť na teploměrech jen o málo přelézala 10stupňovou rysku, na obloze zataženo, a k tomu foukal nepříjemný studený vítr. Déšť se naštěstí stačil vypršet v předchozích dnech, takže ač to během dne vypadalo všelijak, vodu bikeři nakonec chytali jen odspodu. Tyto podmínky se možná také podepsaly na tentokrát o něco menší účasti, kdy někteří raději vyrazili za teplem, ať již do zahraničí k moři nebo třeba na Prague Pride. Znatelnou konkurencí bylo i mistrovství Evropy v maratonu horských kol na Slovensku, kam rovněž vyrazila část ambicióznějších bikerů.

Areál závodu byl situován do krásného prostředí parku Meandr Ohře přímo ve středu Karlových Varů, pro takovouto akci nabídl vskutku ideální podmínky. Lázeňský závodní den byl zahájen v 9:00 přímo v parku dětskými závody ČT :D Junior Trophy. Ač by si člověk pod názvem park představil spíše nějaký městský les, zde se jedná spíše o louku, stromů tu totiž najdeme poskrovnu. Co do počtu se jim téměř vyrovnají sloupy elektrického vedení, které udržovaly potřebné vysoké napětí u závodníků na tratích i diváků kolem nich. Děti díky tomu předváděly až nedětské výkony, za které si jistě zasloužily pořádnou jedlou medaili v podobě lázeňské oplatky.

Po skončení dětských závodů, ve 13:00, startovala z parku také nesoutěžní Trasa D - Fitness jízda. Trasa měřila 22 km se solidním převýšením 370 metrů. Vedla nejprve do Doubí, kde na účastníky pro zahřátí čekalo dlouhé stoupání lesem až k zaslouženému občerstvení. Následoval sjezd do nádherného údolí řeky Ohře a kolem Svatošských skal, které znají hlavně vodáci, vedla trasa zpět do Meandru Ohře.

Trasa B byla přichystána s parametry 57 km a 1500 metrů převýšení. Na start to byl z areálu docela kus cesty, takže i ti, co rozjetí před závodem moc nedají, měli tentokrát o nějaké to rozhýbání končetin a zahřátí svalů postaráno automaticky. Startovní oblouk se pyšně nafukoval na Divadelním náměstí, které poskytlo startu skvělé kulisy. Nachází se totiž na nábřeží říčky Teplá přímo v lázeňském centru, naproti Vřídlu, termálním pramenu s příjemnou teplotou 73 stupňů. No řekněte, existuje lepší způsob, jak dostat závodníky do varu než takovýmto startem z centra Varů?

Na start dokonce dorazil i kosmonaut, kterému se v prvních řadách konečně podařilo setkat s mimozemšťany v čele s Pavlem Boudným. Úspěšná mise nejspíše uspíší výstavbu kosmodromu Карловы Вары, jelikož po rozpadu SSSR a připadnutí Bajkonuru Kazachstánu, hledá Rusko novou lokalitu a v jeho nejzápadnější enklávě se podmínky jeví jako ideální.

 

V 11:30 zazněl startovní výstřel z pistole, kterou držel v rukou sám starosta Karlových Varů a poslal natěšené závodní pole v čele se zaváděcím vozem Škoda Kodiaq a policejními motorkami vstříc karlovarským lesům a parkům. Po přejetí mostu přes řeku nabrala trať ihned vertikální rysy, aby všem bylo jasné, o čem to dnes bude. Po necelý kilometr dlouhém asfaltovém úvodu ve městě, kdy bikery hnaly vpřed ještě zástupy fanoušků po stranách ulice, se trať pustila do dlouhého stoupání vzhůru k rozhledně Diana. Zde se již peloton začínal dělit na menší skupinky, ale stále se jelo pekelné tempo, protože každý chtěl být první v následném úzkém technickém sjezdu plným serpentin, kde se předjíždí velmi obtížně.

Technické sjezdy a singletracky a prudké výjezdy prokládané rychlejšími šotolinovými rovinkami jsou pro karlovarskou trať typické, srdce bikera plesá. Co se ušetří ve sjezdech, o to větší “šrot” se pak může jet ve výjezdech, takže závod, ač se zde nedosahuje vysokých průměrných rychlostí, pocitově pěkně odsýpá. Velkou výhodou je znalost trati, především ve sjezdech je na první pohled vidět, kdo se odváží to pořádně pustit a kdo se teprve rozkoukává. Milým překvapením byl perfektní stav trati i po deštích v minulých dnech, povětšinou písčitý povrch trati pevný, bahno téměř žádné. Mokré kořeny a kameny jen přidávaly na zážitcích. Jedinou výjimkou byla rovinatější střední část trati kolem letiště, kde se několik pravých bahenních koupelí nacházelo, ale není divu, přijelo se závodit do lázní.

 

Tato část mohla být pro někoho odpočinková, především spolupracující skupinky si mohly trochu zvýšit průměr, ale sólo závodník zde musel s nepříjemným větrem na dlouhých rovinkách bojovat sám. Zpestřením byl alespoň průjezd fotogenickým vřesovištěm, které je oblíbeným místem fotografa Miloše Lubase, takže si bikeři už cestou mohli promýšlet pózy, které jim zajistí publicitu na některé z fotografií. Příjezd na nejvyšší bod trasy na Vítkově vrchu, kde se nacházela druhá ze tří občerstvovacích stanic, značil návrat k technické části trati. Na konci dlouhého lahůdkového sjezdu se nacházel zážitkový Birell segment, který končil osvěžením v brodě přes říčku Teplou. Tento největší brod na trati byl zážitkovým místem také pro diváky, hlavně pro ty škodolibější, kteří doufali, že mnoho závodníků ze sebe smyje bahno, pot i všechny hříchy. Samozřejmě nepřišli zkrátka. Spousta bikerů se nehledě na nízké teploty statečně vrhala do vln. Brod díky panelovému podkladu nebylo těžké projet a průtok vody byl regulován nedalekou přehradou. Jen běda, pokud někdo vjel do škvíry mezi panely nebo se nechal unést proudem zcela mimo ně. Pak následovala možná až příliš osvěžující koupel odměněná nadšeným aplausem přihlížejících.

Naštěstí následující dlouhé stoupání zahřálo lépe než placatka Karlovarské Becherovky. Zde pomalu začaly docházet síly i těm nejotrlejším. Krátce poté ještě poskytuje poslední pomoc třetí občerstvovací stanice. Poslední větší stoupání na Doubskou horu už je dost na morál, ale do cíle už zbývá jen 10 kilometrů, takže kdo má ještě nějaké síly, snaží se je využít a skupinky se dále drolí. Poslední odměnou za fyzické utrpení je krásný technický sjezd kolem doubského lomu, poté se trasa vrací na asfalt a zbývají už jen závěrečné kilometry ve znamení taktického boje o pozice. Překvapením pro pravidelné účastníky bylo vynechání nevyzpytatelných brodů těsně před cílem, takže nebyla potřeba nechat před sebou jet alespoň jednoho soupeře, který sloužil jako hloubkoměr, ale sprintovalo se po trávě přímo do cílového oblouku. Dlouho očekávané premiérové vítězství na KPŽ si připsal na své konto Martin Stošek z týmu Symbio+ BMC, který se stal největším mimozemšťanem, když dokonce ve spurtu porazil Pavla Boudného ze Spořky. Mezi ženami na technické trati přesvědčivě zvítězila Božena Kučerová z týmu Kola-BBM.cz.

O hodinu později po startu Béčka se ze stejného místa vydali na trasu i Céčkaři. Trasa měřící 37 km s výstupem 1140 metrů byla prakticky shodná s trasou B, vynechán byl pouze prostřední rychlejší úsek kolem letiště. Tímto byla koncentrace techniky ještě větší než na hlavní trati, nedalo se tedy ani zdaleka mluvit o lehčí variantě, jen těch kilometrů nebylo tolik. Jako první protnul cílový prostor Pavel Šorf, z žen nejvíce trať seděla Marii Březinové.

 

V cíli na každého čekal zasloužený oddych, u teplého jídla, točeného nápoje a odpolední kávičky. Všichni mohli využít užitečných služeb v podobě myčky, sprch, servisu nebo úschovny od Kooperativy, praček Whirlpool, navštívit množství stánků nebo prostě jen posedět, pobavit se s přáteli a zhodnotit právě uplynulý závod. Ten dopadl na výbornou, nezbývá, než karlovarským pořadatelům poděkovat za perfektní zážitek. Карловы Вары, очень xорошо, до свидания через год!

Martina K. Ptáková

Diskusní fórum pro: "Kola na kolonádě"

Názor Autor Datum a čas
V diskuzi zatím není vložen žádný příspěvek.

Fotogalerie

Žádné fotogalerie

Reklama



Tipy pro Vás

SHOCart liga - seriál MTBO závodů pro veřejnost

Vyhrajte s námi

Partneři

SHOCart - outdoorové mapy všeho druhu Acepac - bikepacking equipment Česká Mountainbiková Asociace Rychlebské stezky Cyklisté vítáni - síť certifikovaných zařízení pro cyklisty

Najdi tip na výlet

v turistické oblasti
podle průchozího místa
podle typu aktivity

Kalendář

Novinky z knihovny

Reklama





Copyright 2007 - 2024 Cykloserver.cz |