Česká verze English version
Cykloserver.cz

Aktuality

Přežít Reistnu!

18.9.2017 11:51

Název reportáže je vlastně myšlenka, se kterou jsem vyrážel na další ročník jednoho z dnes již klasických jihomoravských bikových maratonů, Author Valtické cyklobraní. Název napovídá, že místem dění je tradiční vinařská oblast při hranici s Rakouskem. Trasa proto vede zvlněnou až rovinatou krajinou, skrz rozsáhlý lednicko-valtický areál, zkrátka oblastí, jež se v posledních letech stala oblíbeným cílem řady cykloturistických výletů.

Bookmark and Share

Spojení regionu s cykloturistikou ale neznamená, že by se nenašla i příhodná závodní trať. A dokonce ne jen jedna. Zatímco před rokem maraton zamířil severovýchodně od Valtic, letos bikeři vyrazili jižním směrem k rakouské hranici. Stejně jako loni se však jelo na dvě kola. Tato změna přinesla jednu zásadní záležitost, která stála i u zrodu mého závodního motta, a to návrat k dříve obvykle zařazovanému výjezdu na kolonádu Reistna vypínající se nad Valticemi. Jedná se asi o nejvyšší bod lednicko-valtického areálu a bylo jasné, že jediné kopce nás čekají hned po startu, stejně jako v druhém okruhu na tomtéž místě. Jinak se dala očekávat rovinatá rychlá příjemná pohoda, která svědčí především tempařům, mezi něž jednoznačně patřím.


Nabyl jsem proto dojem, že pro dobrý výsledek bude nejdůležitější dvě na sebe navazující stoupání v úvodu vyjet co nejlépe a pak už to půjde zlehka, téměř samo. Jenže hned ráno při rozjíždění v okolí Valtic, jehož součástí samozřejmě bylo i cvičné zdolání Reistny, vyšla najevo pochybnost mojí teorie. Od jihovýchodu foukal vítr, jehož síla měla veškeré předpoklady proměnit očekávané pohodové pasáže trasy v kilometry nehorázné dřiny.


Start, který byl letos namísto zámečku Belveder, kde probíhá rekonstrukce, v areálu vinných sklepů na jižním okraji města, doprovázely ještě rozhovory s vybranými VIP účastníky závodu. Po jejich skončení přišel čas vyrazit na padesátikilometrovou „Burčákovou trasu“ (kratší poloviční varianta měla název „Pohodová trasa“). V podstatě vzápětí bylo ale nutné projet pravoúhlou zatáčku doprava a hned potom ostře doleva na úzkou asfaltku směřující k Reistně. To se samozřejmě neobešlo bez menší strkanice loket na loket, ale naštěstí bez větších následků.


Pak už ale všechno bez problémů pokračovalo po úvodní silničce až k odbočce na polní cestou, kterou začalo první stoupání. Přes obavy z předchozí nemoci a krize se mi nohy začaly konečně roztáčet do vyšších obrátek docela snadno, takže mi jeho zdolání nedělalo až tak velké potíže. I tak se mi ale kvůli nejistotě ohledně výkonu zdálo lepší, trochu šetřit síly a zbytečně to hned v úvodu nenapálit.  Okolo kolonády jsem nakonec projížděl jen s malou ztrátou na prvních přibližně deset jezdců, což mě hodně potěšilo.


Navázal svižný sjezd po posekané stráni k rakouské hranici, kde se rychlost v jednu chvíli vyšplhala až k šedesátce. Hrbolatý travnatý povrch je sice docela nenáročný terén, ale pevná karbonová vidlice vepředu mě přitom pěkně vytřásla. Dalším stoupáním jsme se dostali mezi vinice a pokračovali na východ. Jenže místo očekávané pohodičky přišla obávaná dřina, vítr totiž foukal ještě silněji, než bych předpokládal. Navíc jsem po výjezdu na otevřenou pláň zůstal sám. Pokračovat delší čas bez možnosti střídání ale bylo nemyslitelné, to by znamenalo jen těžkou práci spojenou se zbytečným plýtváním silami. Přesto v první chvíli nezbývalo než zatnout zuby a jet.


Po několika kilometrech se přece jenom povedlo z odpadlíků vytvořit tříčlennou skupinku, což už bylo dostačující. Dokonce se díky spolupráci dařilo dojíždět další, některé připojit, jiným ujet. Trasa nás skrze vinice přivedla do Katzelsdorfského lesa, který přinesl vítaný odpočinek, protože stromy nás ochránily před větrem. Navíc to byla velmi příjemně zábavná pasáž po úzkých lesních cestách, kterou ukončil další trochu prudší kopec.


Jenže po jeho výjezdu přišlo další dlouhé otevřené prostranství a snad ještě horší vítr. K mému údivu tentokrát ve čtyřčlenné skupině začala fungovat spolupráce, na prostředí bikových závodů dokonce nevídaná. Zprvu sice měli ostatní v prudkém protivětru od jihovýchodu snahu jet v háku klasicky za sebou, ale po chvílích dohad a nadávání se podařilo postavit lajnu šikmo na vítr. To jsem na bikovém maratonu ještě nezažil.


Rozsáhlé lednicko-valtické lesy naštěstí po několika kilometrech znovu poskytly útočiště před větrem. Za nimi už byly Valtice nadohled, ovšem stále sílící vítr jako by je neustále odsunoval pořád někam dál od nás. Zbývalo ještě projet okolo Celňáku (bývalá pohraniční rota) a po dlouhé panelovce k zadnímu vjezdu do areálu vinařství. Kousíček před cílovým prostorem pořadatele připravili malé zpestření, krátký sjezd po úzké pěšině strání okolo plotu. Místo zábavné, leč jak jsem zjistil v druhém kole, pro některé závodníky, především z krátké trasy, technicky příliš náročné.


V druhém okruhu se popsaný scénář opakoval, přičemž pro mě bylo příjemným zjištěním, že krize je opravdu pryč. Vysoko nasazené a snadno udržované tempo se stalo důvodem, proč jsme zakrátko jeli už jen ve dvou. Příznivý vývoj však poněkud otupil mojí pozornost a kousek před cílem se mi ve stoupání po zmíněné panelovce podařilo doslova zaspat rychlý nástup do té doby skvěle spolupracujícího závodníka z mého loňského týmu Eleven Mercedes Mitas. Už jsem ho v protivětru nedojel, vysloveně školácká chyba kousek před koncem, ale co se dá dělat. Přesto byl v cíli důvod k radosti, 10. místo v celkovém pořadí je jeden z mých letošních nejlepších výsledků.


To jsem ale ještě netušil, že den po závodě mě naprosto nevybíravým způsobem zlomí další nemoc, tentokrát těžká střevní chřipka, jež opět srazí těžce znovunabytou formu na kolena. A je otázka, jestli se mi v letošní sezoně podaří opět nohy pořádně roztočit, aby vůbec mělo smysl vypravit se na jeden či dva závody začátkem října.
 

Ondra Hladík

foto: Valtické cyklobraní

Diskusní fórum pro: "Přežít Reistnu!"

Názor Autor Datum a čas
V diskuzi zatím není vložen žádný příspěvek.

Fotogalerie

Žádné fotogalerie

Reklama

Pro nejlevnější
cestovní pojištění online
Vám doporučujeme
navštívit ePojisteni.cz.


Chytré
držáky mobilů na kolo
Quad Lock a FINN zakoupíte
v eshopu Kabelmanie.cz.


Sjednejte si cestovní pojištění u profesionálů.



Tipy pro Vás

Kolo pro život
 
Phone Maps - Svět doslova na dlani
 
nic
 
nic2
 
FOR BIKES 2014 - veletrh cyklistiky Praha
 
SHOCart liga - seriál MTBO závodů pro veřejnost
 
Galaxy série 2013
 
Locus - nejlepší mobilní aplikace s mapami SHOCart

Vyhrajte s námi

Partneři

SHOCart - outdoorové mapy všeho druhu Acepac - bikepacking equipment Česká Mountainbiková Asociace Rychlebské stezky Cyklisté vítáni - síť certifikovaných zařízení pro cyklisty

Najdi tip na výlet

v turistické oblasti
podle průchozího místa
podle typu aktivity

Kalendář

Novinky z knihovny

Reklama





Copyright 2007 Cykloserver.cz | | Tel.: (+420) 731 136 014

Design by OVX.cz