Celkem má cyklokoridor s délkou cca 1.500 km využít především stávajících evropských a národních dálkových cyklotras EuroVelo 4, 7 a 13, cyklostezku Odra – Nisa v Německu a Česku, Greenway Jizera, Greenways Praha Vídeň. Tématem jednání zástupců turistických destinačních organizací z Dolního Rakouska, Meklenburska-Pomořanska, Saska, Brandenburska a Česka bylo napojení jednotlivých cyklotras do jednoho celku.
„Česko může z podobného koridoru jen získat, podobně jako v železniční či silniční dopravě je naše země nejen důležitou cykloturistickou cílovou destinací, ale i tranzitní zemí pro vyspělé cyklistické destinace jako Německo, Dánsko a Rakousko, proto jsme iniciativu naši sousedů a partnerů uvítali. Zatímco např. v železniční dopravě dnes ČR ztrácí pozici tranzitní země díky pomalému spojení či rušení nočních vlaků na relaci Vídeň – Berlín, s plánovaným cyklokoridorem chceme zůstat propojkou mezi těmito destinacemi,“ říká Daniel Mourek z Nadace Partnerství, člen EuroVelo councilu Evropské cyklistické federace.
Jedním z cílů plánovaného propojení je i využití zatím méně frekventovaných cyklotras v ČR, které patří ale např. u našich sousedů k TOP 10 nejoblíbenějším cyklotrasám, jako je cyklostezka Odra – Nisa nebo Greenway Jizera v Libereckém a Středočeském kraji s propojkou až do Prahy. Součástí cyklokoridoru se má stát i nejstarší dálkové cyklotrasa u nás, Greenways Praha – Vídeň, která byla jako první dálkové cyklotrasa proznačena již před více než 20 lety (1996).
„Během naší spolupráce s centrálou cestovního ruchu Meklenburska-Pomořanska a s českými partnery se snažíme o rozšíření cykloturistického produktu Kodaň – Berlín o Prahu a Vídeň a o propojení s dolnorakouským systémem dálkových cyklotras. V případě největší spolkové země Rakouska půjde i o zapojení nejznámější dálkové cyklotrasy v Dolním Rakousku – Dunajské stezky (EuroVelo 6) a česko-rakouské evropské trasy EuroVelo 13 – Stezky Železné opony,“ doplňuje Prof. Christoph Madl, MAS, ředitel dolnorakouské centrály cestovního ruchu Niederösterreich-Werbung.
Cyklokoridor Kodaň – Berlín – Praha – Vídeň by měl nabídnout i konkrétní cykloturistické produkty šité na míru jednotlivým cílovým skupinám a jednotný marketing.
Cyklotrasy, které by se měly stát součástí Cyklokoridoru Kodaň – Berlín – Praha – Vídeň v ČR:
- Cyklostezka Kodaň – Berlín
- Cyklostezka Odra – Nisa
- Greenway Jizera
- Greenways Praha – Vídeň
- EuroVelo 4, 7 a 13
EuroVelo jsou evropské trasy, spojující sever a jih a východ a západ Evropy na 70.000 km cyklotrasami. Síť EuroVelo koordinuje na evropské úrovni Evropská cyklistická federace, v jednotlivých zemích pak národní koordinační centra, v Česku je to Nadace Partnerství a CDV. Českem prochází čtyři dálkové trasy EuroVelo 4, 7, 9 a 13 v celkové délce přes 2.100 km. EuroVelo 13 / Stezka železné opony je první kompletně dokončenou trasou na území ČR a to dokonce přeshraničně. Jednou z podmínek vedení této trasy je totiž podmínka vedení půl na půl na území sousedících států.
Nadace Partnerství pomáhá lidem pečovat o životní prostředí. Poskytuje jim k tomu granty, odborné služby a inspiraci ze zahraničí. Podporuje kvalitní veřejná prostranství, zelené stavění, vzdělávání, zeleň ve městě i v krajině, zklidňování dopravy, šetrnou turistiku a ochranu přírody. Každoročně vyhlašuje oblíbenou celostátní anketu Strom roku, založila tradici Festivalu otevřených sklepů, v Brně postavila vzdělávací centrum Otevřená zahrada určené pro environmentální vzdělávání žáků škol, dospělých i studentů univerzit.
Kamila Vlčková
Nadace Partnerství