Každoročně lákají fanoušky cyklistiky polonahé cyklistky ke koupi kalendáře Cyclepassion. Ten zachycuje přední světové sportovkyně spoře oděné, v odvážných pózách. V internetových obchodech si ho můžete objednat za zhruba devět stovek.
V letošním roce se v podobném duchu odhalily i české cyklistky, které svým kalendářem chtějí vzbudit zájem o ženskou cyklistiku a získat finanční prostředky pro svoji činnost.
Tento kalendář je jiný. Žádné ženy se nesvlékaly, ani nefotily. Výběr byl pořízen z velkého množství reklamních cyklistických plakátů z dřívější doby, kalendář obsahuje ty neskvostnější. Nejstarší z nich je hned ten první – lednový, kterému je rovných 118 let. A řekněte sami – není krásný? Stejně nádherné jsou i všechny ostatní.
- Reklamní plakáty jako obraz doby
Reklamní plakáty jsou jedinečným svědectvím doby minulé a vypovídají o společenské atmosféře v čase jejich vzniku. Jsou to doklady o formě a způsobu propagace velocipedů v konkurenčním boji usilujícím o přízeň zákazníků. Ale nejen to. Přinášejí cenná svědectví o tehdejším životě a proměnách společnosti, například o ženské emancipaci, o způsobech odívání, o pronikání techniky do běžného života, o sportování a ještě lecčems jiném. Tím, že se ucházely o pozornost a přízeň občanů, staly se účinným komunikačním médiem konce 19. a začátku 20. století. Jejich základním úkolem sice bylo informovat a propagovat, ale upoutání pozornosti širokého okruhu lidí záviselo především na výtvarném pojetí plakátu.
- Dominantním motivem byla žena
Charakteristické pro reklamní plakáty tehdejší doby je, že jejich hlavním motivem byla žena. To platí v plné míře i pro plakáty s jízdními koly. Žena jako nadpozemská bohyně, žena jako elegantní dáma, žena jako emancipovaná sportovkyně. Bylo to jedinečné spojení průmyslového výrobku s ženskou krásou. S ženou – mladou, atraktivní, elegantní, módně oblečenou nebo naopak jen úsporně oděnou, s lehkým nádechem erotiky. Typické byly různé alegorie nebo pseudomytologické motivy vycházející z řecké či římské mytologie. Tomu ostatně odpovídají i názvy některých firem vyrábějících jízdní kola nebo samotné značky kol. Často nesou jména bohyň či bohů – Diana, Déesse, Phoebus, Mars, Hercules nebo Aurora.
Nelze opomenout ani silný prvek emancipace ženy prostřednictvím jízdního kola a prezentaci ženy jako svěží, vždy hezké a pěkně upravené. Přitom optický vjem obrazového spojení ženy a kola nenásilně napovídá: jízda je tak jednoduchá a fyzicky nenáročná, že ji snadno a pohodlně zvládá i žena.
Kalendář Žena a kolo můžete zakoupit na eshopu vydavatelství Cykloknihy.
Jiří Říha
Cykloknihy