Česká verze English version
Cykloserver.cz

Aktuality

Jak prodloužit životnost baterie do elektrokola

10.11.2020 14:53

V tomto článku bych chtěl uživatelům elektrokol dát pár rad, jak prodloužit životnost jejich li-ion baterie do elektrokola.

Bookmark and Share

1. Správné nabíjení/vybíjení baterie


V prvé řadě bych chtěl objasnit pojem mnoha prodejců, kteří doporučují baterii nabíjet po každé jízdě. Toto doporučení je hlavně kvůli tomu, aby se baterie nepodvybila a nedošlo k poškození článků uvnitř baterií. To je sice pravda, ale když budete takto baterii po každé jízdě nabíjet, tak nikdy nezíská svou plnou kapacitu a bude pracovat např. jen na 50 procent. Baterii totiž nemusíte po každé jízdě nabíjet, když víte, že pojedete za chvíli zas a zbývající dojezd baterie vám to umožní.

 

Proto je lepší, když je její pracovní rozsah využit v plné míře. Doporučuji tedy nejméně alespoň jednou za sezónu baterii úplně vyjet. Tím baterii nastavíte její hraniční hodnoty úplného vybití a nabití. BMS elektronika uvnitř baterie pohlídá, aby se baterie nepodvybila. Po tomto úplném vyjetí baterie je dobré baterii nechat odpočinout/zchládnout asi 1 hodinu a poté plně dobít. Čím více je baterie vybitá, tím více se totiž zahřívá a není dobré baterii nabíjet okamžitě po skončení jízdy.

 

Další doporučení ohledně nabíjení baterie je teplota, při které se baterie nabíjí. Doporučená teplota pro nabíjení je pokojová teplota. A proč tato teplota ? Li-ionové články by se neměly nabíjet studené. Likvidační by bylo pro ně nabíjení při teplotě pod 0 st. Při této teplotě vznikne v jednotlivém článku chemický proces, který naruší vnitřní strukturu článku a kapacita jde pak rapidně dolů. Je to i jedna z nevýhod li-ionových článků, a to je fungování při nízkých teplotách. Chlad jim nesvědčí. V zimě jezdit můžete, články se jízdou zahřívají, nenechávejte však elektrokolo s baterií dlouho na mrazu a vezměte baterii do tepla. Podobně je to i s vysokými tropickými teplotami. Ta bateriím taky nesvědčí. Je lepší, když je kolo s baterií ve stínu. Některé obaly baterií jsou černé a více absorbují sluneční záření. Pozor tedy na to.

Graf vlivu teploty na funkčnost článku


2. Zazimování a dlouhodobé skladování baterie


Jak baterii zazimovat ? Rada většiny prodejců zní : “Udržujte baterii plně nabitou a alespoň jednou za 3 měsíce baterii dobijte doplna, pokud se s ní nejezdí.” To je samozřejmě určitě lepší, než kdybyste po skončení sezóny nechali baterii vybitou a ona by se samovybíjením podvybila. Ohledně procesu samovybíjení. Každá baterie se samovybíjí, pomalu jí klesá napětí a platí, že baterie, která je nabitá na 100 procent své kapacity, se velice pomalu samovybíjí. Čím je baterie starší, tak se samovybíjí rychleji, ale v podstatě se tento proces samovybijení prohloubí až u konce životnosti baterie.

 

Dále platí, že čím je baterie vybitější, tím se samovybíjí rychleji. Takže pokud necháte baterii nabitou např. na 10 procent své kapacity přes zimu, můžete na jaře zjistit, že je podvybitá a nejde ji ani nabít. Jaké z toho tedy plyne doporučení? Je zde totiž fakt, že pokud se baterie dlouhodobě drží nabitá na 100 procent své kapacity a nejezdí se s ní, tak články uvnitř baterie “změknou”, ztratí kapacitu. Doporučení tedy je držet kapacitu při dlouhodobějším skladování na cca 70 procentech kapacity.

 

Skladovací teplota baterie se doporučuje v rozmezí 5-30st. Může se i stát, že si koupíte baterii novou,  která ležela na prodejně např. 1 rok nabitá na 100 procentech a po jedné sezóně jí klesne kapacita a dojezd kola. Většina prodejců drží baterie na 100 procentech, ale to je špatně. U repasované baterie máte tedy jistotu, že baterie takto nikde neleží ladem. Při procesu repase baterie se vadné/použité články nahradí novými a tyto nové články jsou již z výroby nabité na cca 70 procent. Proto tedy i doporučení proč baterii dlouhodobě skladovat na 70 procent nabitou. Takže to je něco k zazimování baterie.


3. Přetěžování baterie


Další rada, jak prodloužit životnost baterie, je šetrnější způsob používání asistence. Baterie se může při jízdě často mnohdy přetěžovat. Je to způsobené nadměrným používáním asistence a to zvláště do kopce nebo v horším terénu. Pokud nastavíte asistenci na maximum do většího kopce, vznikne velký odběrový proud v baterii, který baterií protéká. Teď se naplno projeví kvalita článků.

 

Dnes je trend navyšovat kapacitu a k tomu se používají obvykle vysokokapacitní články, které však vyšší proudové zatížení nesnáší tak dobře. Mnohdy tedy dochází k přetěžování baterie a baterie s takovým stylem jízdy vydrží třeba jen dvě sezóny. Raději tedy přišlápněte a baterii tak při tomto vyšším zatížení značně ulevíte a prodloužíte životnost. Nepoužívejte asistenci naplno, když nemusíte. Rozjíždějte se na lehký převod a při rozjezdu zašlapejte.

 

Navíc dnes existuje spousta elektrokol, které nesplňují danou normu pro elektrokola. Mají silnější motor a lze se rozjet pomocí akcelerace bez zašlapání. Pokud na to baterie není správně dimenzovaná odpovídajícím výkonem, dochází k jejímu přetěžování a vydrží vám jen krátkou dobu.

Pokud máte jakékoliv dotazy ohledně údržby baterie, repase baterie, kontrolního měření a jiných dotazů ohledně baterií, neváhejte se na nás obrátit.

Kontaktní informace
Telefon: 777828360
Mail: info@repase-baterie.eu
Web: repase-baterie.eu

 

- inzerce -

Diskusní fórum pro: "Jak prodloužit životnost baterie do elektrokola"

Názor Autor Datum a čas
RE: Jak prodloužit ž... Josef 1. 10. 2023, 07:13

Fotogalerie

Žádné fotogalerie

Reklama



Tipy pro Vás

SHOCart liga - seriál MTBO závodů pro veřejnost

Vyhrajte s námi

Partneři

SHOCart - outdoorové mapy všeho druhu Acepac - bikepacking equipment Česká Mountainbiková Asociace Rychlebské stezky Cyklisté vítáni - síť certifikovaných zařízení pro cyklisty

Najdi tip na výlet

v turistické oblasti
podle průchozího místa
podle typu aktivity

Kalendář

Novinky z knihovny

Reklama





Copyright 2007 - 2024 Cykloserver.cz |