Česká verze English version
Cykloserver.cz

Aktuality

KČT bojuje proti ZNEUŽÍVÁNÍ pěších tras cyklisty

28.3.2002 13:24

25. března jsme zveřejnili článek o smrti cyklisty na úzké stezce poblíž Slapské přehrady, který vyšel v MF Dnes. V článku se vyjadřoval i hlavní značkař KČT pan Markvart. Požádali jsme jej o bližší vysvětlení a on se s námi podělil o svůj postoj k článku a také k cyklistům, kteří využívají pro své vyjížďky turistické značky.

Bookmark and Share

CykloServer:V prvé řadě by mě zajímalo, zda jste zmiňovanou mapu viděl a můžete potvrdit to, co autor článku napsal jako citaci: "Vím nejméně o dvou smrtelných zraněních cyklistů, která měla na svědomí špatná mapa"¨ Když potřebují na mapě zaplnit prázdnou oblast bez značených cyklotras, najdou si nejbližší cestu a označí ji jako doporučenou trasu pro cyklisty Markvart, KČT:Mapu SHOCartu se zakreslenou doporučenou trasou v souběhu se značenou pěší trasou v oblasti Ztracenky jsem samozřejmě viděl, myslím, že ani pro Vás by nebyl větší problém si ji koupit nebo vyžádat u firmy. Že se tam dva cyklisté zabili, není snad třeba dokazovat. Vím to od vyšetřovatele Policie, který v rámci vyšetřování těchto případů kontaktoval nejen mne, ale i firmu SHOCart. Při vyšetřování vyšlo najevo, že tam navíc došlo k více než deseti úrazům dalších cyklistů a místní chataři to připisovali tomu, že na turistické mapě je trasa zakreslena jako doporučená pro cyklisty. Proto vyšetřovatel oslovil i Klub českých turistů, neboť zjišťoval v jaké mapě je to takto zakresleno. Rád bych podotkl, že původním účelem článku měla být kritika současného neudržitelného stavu, kdy někteří také cyklisté na horských kolech velmi agresivně jezdí po pěších značených trasách a ohrožují pěší turisty včetně rodin s dětmi. Přítelkyni mého kolegy smetl na takové trase v Krkonoších cyklista z cesty, měla otřes mozku, byla tři dny v nemocnici a měsíc se léčila. Účelem článku měla být i kritika situace, kdy majitelé pozemků, přes které dlouhá desetiletí vede pěší značená trasa, nyní po nás žádají její zrušení. Argumentují přitom tím, že pěší turisté jim nikdy nevadili, ale cyklisté jim ničí pozemek a ohrožují jejich zdraví. Čím mám vůči nim argumentovat, když na místě vidím přes jejich trávník u chaty hlubokou rýhu od kol, když se mě ptají, zda bych pustil svá malá vnoučata hrát si na tento trávník, pokud tudy každou chvíli proletí cyklista? A doporučené trasy v mapách některých vydavatelů v souběhu s pěšími trasami všem těm šílencům na kolech (kteří jedou tak, že nejsou schopni v případě nutnosti zastavit) ještě ukazují, kam všude by se mohli příště zase vydat. Bohužel článek byl napsán a pak ještě redakcí zkrácen tak, že zůstala jen kritika vydavatelů takových map. Závěrem chci napsat, že jsem jak pěší turista, tak cyklista (preferuji dálkové "expediční" jízdy). Za třicet let, kdy na kole turistiku provozuji, jsem najel několik tisíc kilometrů u nás i v zahraničí. To, co se ale dnes děje na našich pěších značených trasách, ta bezohledná jízda některých cyklistů po nich, mne nemůže nechat klidným. Proto hodlám proti zneužívání pěších tras cyklisty i nadále aktivně vystupovat. CykloServer:Bohužel to však vypadá, že váš záměr byl jaksi setřen redaktory MF Dnes. Dáte mi jistě za pravdu, že nevyzněl jako kritika šílených jezdců (se kterou souhlasíme), ale kritika špatných map (vlatně jen jednoho vydavatelství). Ale to je zřejmě osud médií, která namísto pravdivého informování podvědomě spíše hledají senzaci. Druhou otázkou je váš názor na využívání pěších tras cyklisty. Patrně se v tomto rozcházíte s přístupem SHOCartu, kteří navrhují doporučené trasy. Musím však z vlastní zkušenosti (i ankety na cykloserveru) říct, že cyklisté velmi rádi využívají turistické pěší značky ke svým vyjížďkám a to nikoliv z důvodu, že je někdo označí jako doporučené, ale z důvodu, že taková trasa je mnohem atraktivnější než vyznačená trasa po silnici. Mnohé značené pěší trasy dávno ztratily své pěší uživatele a dnes se po nich pouze jezdí na kole. A taky to není proto, že by cyklisté násilně vytlačili pěšáky, ale proto, že cyklistika je v dnešní době na vzestupu a její obliba stoupá. Těžko se tomu ubráníme. Agresivní jezdci jsou a budou. Je to však věc ohleduplnosti a vlastní zodpovědnosti. Zřejmě by to chtělo přehodnotit celou strategii značení tras a věnovat pozornost také MTB trasám. Z 90% jsou totiž ty stávající silničními a chybějící trasy si každý doplňuje po svém. I lesní komunikace jsou veřejné a nemůžeme někomu zakazovat, aby po nich jezdil. Jsem pro potrestání jezdců, kteří způsobí kolize neopatrnou nebo agresivní jízdou, ale jejich zodpovědnost je úplně něco jiného než zodpovědnost vydavatele mapy (jakéhokoliv), který se snaží nabídnout svým zákazníkům co nejlepší produkt v rámci platné legislativy. KČT se bohužel staví podle mého názoru poněkud proti trendu, který tady je. Je to vidět i na vaší startegii vydávaných cykloturistických map. Chybí v nich pěší značky a proto nemohou mít u uživatelů velký úspěch. Nebylo by lepší vyslechnout uživatele map - cyklisty, MTB cyklisty. Proč hovoříte o zneužívání pěších tras cyklisty? Nikdo, ani KČT, není majitelem těchto tras a vyznačeny byly pravděpodobně i za peníze těch, kteří je používají (neznám financování KČT, ale pouze se domnívám, že takovou práci nelze dělat bez státních dotací). Stanovme pravidla pohybu cyklistů a za nedodržování trestejme. Zákazy nic nevyřeší. Chápu vaše rozhořčení nad šílenými jezdci, ale v tomto konkrétním případě se otočilo špatným směrem a právem budí spíše pohoršení nad podivným postupem proti konkurenčnímu vydavateli. Markvart, KČT:O využívání pěších značených tras jezdci na horských kolech jsme vedli obsáhlé diskuse už od samého počátku rozmachu takovýchto aktivit. Myslím, že zpočátku většině pěších turistů nevadili slušní cyklisté, kteří byli schopni a ochotni při setkání s nimi přibrzdit nebo i zastavit a bezpečně je nechat projít. Také si myslím, že většině chalupářů a chatařů cyklisté nevadili, pokud byli schopni a ochotni přes jejich pozemek, kde si třeba hráli malé děti, kolo převést. Ale nyní se jich zkuste zeptat na jejich názor. Je naprosto radikální a k cyklistům zamítavý. Kdo za to může? Musím konstatovat, že i Vy ve své odpovědi na můj první mail reagujete jen na ty jeho části, které se Vám hodí do "Vaší koncepce". Ale už nepíšete, jak bychom podle Vás měli reagovat na protesty majitelů pozemků, kde je a jejich děti cyklisté každou chvíli ohrožují nebo na výtky té paní, kterou bezohledný cyklista zranil? Vás konkrétně se ptám - máte děti a vydal byste se s nimi na pěší odpolední výlet po značené pěší trase, kde se řítí jeden cyklista za druhým? Zcela chápu, že zájemci o MTB trasy nechtějí jezdit po značených silničních cyklotrasách, které z 95% vedou po asfaltu. Ale proč jezdí po značených pěších trasách, které jsou určeny pro jiný typ přesunu a pro jejich nároky vyhovují tak odhadem ze 30% (to jsou asi úseky svou kvalitou vyznavači MTB žádané)? Vždyť by stačilo docela málo: vyznačit si síť biketras (již před pěti léty jsme pro ně vymysleli krásnou značku)! Ty by vedly terénem tak, aby se s pěšími trasami jen protínaly a snadno by se daly vymyslet nejméně z 90% takovým terénem, který bikerům vyhovuje. Myslím, že Váš server by neměl stranit bezohlednému rozvoji cyklistiky a bikerství, které se nebude zajímat o to, že jsou i jiní lidé, kteří do přírody chodí pěšky (a je jich stále dost - Vaše tvrzení, že po některých pěších trasách již nikdo nechodí a jen po nich jezdí cyklisté je nesmysl). KČT se rozhodně nestaví proti cyklistům (jinak bychom se vůbec nepustili do vydávání cyklomap) ani proti bikerům jako takovým. Ale nechce a nebude přispívat k ohrožování bezpečné chůze na pěších značených trasách. Kdybychom chtěli na našich mapách jen co nejvíce vydělat, určitě bychom do nich pěší značené trasy zakreslili. Z výše uvedených důvodů jsme to neudělali. KČT dostává státní dotace na údržbu značení pěších tras, ze které se hradí jen cestovní náklady a materiál - ty stovky hodin těžké práce se značením spojené naši členové dělají ve svém volnu a zdarma. A dělají to pro pěší turisty! Další pak provádějí za stejných podmínek totéž na značených cyklotrasách. Proč nevznikne nějaká střešní organizace bikerů, která bude dostávat státní dotace na značení biketras? Mohu Vás ujistit, že bychom ji velmi uvítali a přidělení státních dotací pro ni plně podpořili. To je v současné době jediná cesta - tak jako cyklisté nejezdí po dálnicích (také jsou stavěny za "jejich" daně), tak by neměli jezdit po pěších trasách (i když to zatím žádný zákon nezakazuje), ale měli by jezdit po značených cyklotrasách nebo biketrasách. I Váš server by tuto strategii měl přijmout na svou a podporovat. SHOCart:Protože se v článku pan Mgr. Karel Markvart, předseda rady značení Klubu českých turistů poměrně nevybíravým způsobem dotýká našeho vydavatelství a našich produktů – cykloturistických map, cítíme nutnost uvést věci na správnou míru a tomu, koho tento spor zajímá poskytnout korektní a objektivní informace. Reakce vydavatelství SHOCart, spol. s r.o. na článek „V mapách jsou i rizikové stezky“, který vyšel v MF DNES 22. března 2002 na straně A/4.

Diskusní fórum pro: "KČT bojuje proti ZNEUŽÍVÁNÍ pěších tras cyklisty"

Názor Autor Datum a čas
RE: KČT bojuje proti... David 11. 5. 2018, 10:38
RE: KČT bojuje proti... Pavel 23. 6. 2003, 16:59
RE: KČT bojuje proti... 14. 1. 2003, 16:36
RE: KČT bojuje proti ZNEUŽÍVÁNÍ pěších tras cyklisty
Docela by mne zajimalo jak pan Markvart přišel k těm číslům jak která cesta vyhovuje bikerům. Myslím si, zě tak soudí ze svých bohatých cyklistických zkušeností. Vždyť najet několik tisíc km za 30 let to už je něco.
RE: KČT bojuje proti... Vojta 21. 10. 2002, 09:38
RE: KČT bojuje proti... georgemn 9. 4. 2002, 08:08
RE: KČT bojuje proti... Tomáš 6. 4. 2002, 19:52
RE: KČT bojuje proti... PavelMTB 4. 4. 2002, 14:18
RE: RE: KČT bojuje p... Aldo Moro 3. 4. 2002, 07:05
RE: KČT bojuje proti... Tomáš 2. 4. 2002, 17:58
RE: KČT bojuje proti... tomik 2. 4. 2002, 15:55
RE: KČT bojuje proti... Biker 29. 3. 2002, 06:52

Související články

Žádné související články

Související publikace

Žádné doporučené mapy

Fotogalerie

Žádné fotogalerie

Reklama



Tipy pro Vás

SHOCart liga - seriál MTBO závodů pro veřejnost

Vyhrajte s námi

Partneři

SHOCart - outdoorové mapy všeho druhu Acepac - bikepacking equipment Česká Mountainbiková Asociace Rychlebské stezky Cyklisté vítáni - síť certifikovaných zařízení pro cyklisty

Najdi tip na výlet

v turistické oblasti
podle průchozího místa
podle typu aktivity

Kalendář

Novinky z knihovny

Reklama





Copyright 2007 - 2024 Cykloserver.cz |