Stávající zákon o provozu na pozemních komunikacích je příliš komplikovaný a pomíjí ochranu bezmotorových účastníků provozu. Čtyři neziskové organizace zastupující zájmy bezmotorových uživatelů komunikací tento návrh již připomínkovaly, ale naprosto bez odezvy. Oficiální organizace národní cyklostrategie eviduje v zákoně přes desítku zásadních nedostatků. Jejich vyřešení by zvýšilo komfort a bezpečnost jízdy na kole a zjednodušilo a zlevnilo výstavbu opatření pro bezpečnou jízdu na kole. Právě schválené úpravy ale řeší jen minimum z nich.
„Cyklisté tak budou i nadále nuceni používat často nefunkční nebo přerušované cyklostezky a ohrožovat sami sebe jízdou ‘podle předpisů’ třeba při okraji kruhového objezdu nebo úzkého jízdního pruhu neumožňujícího bezpečné předjetí,“ komentuje přijatý návrh Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
Zavedení povinnosti nosit reflexní prvky považují zástupci bezmotorových uživatelů ulic za smutný omyl, který přesouvá zodpovědnost za bezpečnost provozu od faktických původců zranění na pěší oběti dopravních nehod. Zvlášť nesmyslné jsou pak úvahy o zavedení takové povinnosti v městských ulicích. „V obci je nutné přítomnost chodců předpokládat bez ohledu na to, jestli zde veřejné osvětlení svítí, nebo nesvítí. Takto dostanou řidiči ‘povolení zabíjet’ chodce, kteří se z nějakého důvodu reflexními prvky nevybaví,“ říká Filler a dodává: „Daleko účinnější prevencí následků nehod by byla úprava základního rychlostního limitu v obci na takový, kdy už při srážce s chodcem nedochází k úmrtí.“
„Česko by se mělo inspirovat západní Evropou, kde je zasahování do osobních práv jedince odůvodnitelné jen ve výjimečných případech. Český stát by měl – podobně jako je tomu i díky tlaku různých uživatelských skupin zastupujících zájmy pěších či cyklistů – více spolupracovat např. s výrobci oblečení či kol na pasivní bezpečnosti a ne přenášet odpovědnost na jedince. Daleko jednodušší je ale samozřejmě přijmout podobnou novelu a začít kriminalizovat chodce za to, že u sebe nemají ‘reflexní prvek’," dodává Daniel Mourek, viceprezident Evropské cyklistické federace.
Poznámky a podobnější rozbor návrhů neziskových organizací z listopadu 2014 najdete na stránkách sdružení Auto*Mat www.auto-mat.cz
Tisková zpráva iniciativy Auto*Mat