„Naším cílem je, aby principům udržitelnosti v dopravě měst i urbanismu porozumělo co nejširší spektrum obyvatel od 10 do 120 let. Věříme, že seriál šesti stručných a zábavných videí je tím nejlepší způsobem, jak tyto informace předávat. Snažili jsme se přitom, aby problematiku pochopili i žáci druhého stupně základních škol,“ říká člen AutoMatu Michal Lehečka.
Spolek tvrdí, že současný negativní vliv člověka na planetu a ovzduší je natolik závažný, že každý rok, kdy jako společnost můžeme udělat pozitivní změny, má obrovskou zdravotní, ekologickou i ekonomickou hodnotu. Témata klimatických změn a stavu ovzduší by se podle AutoMatu měla stát společenskými tématy číslo jedna.
„Čím více lidí bude těmto tématům alespoň v základu rozumět, tím snáze najdeme společenskou podporu pro řešení těchto problémů, které jsou sice málo viditelné, ale o to závažnější,“ říká další člen spolku Zdeněk Svačina.
To potvrzují i čísla. Podle nejnovější studie Harvardské univerzity jen v Česku na následky znečištěného ovzduší ročně zemře 25 000 lidí. Na vině jsou zejména tzv. mikročástice, které dýcháme a které posléze způsobují srdeční onemocnění, mrtvice, rakovinu, civilizační choroby atd. A ve městech produkuje v drtivé většině tyto částice automobilový provoz. Spalování fosilních paliv dále způsobuje oteplování planety.
„Myslím, že je nesmírně důležité se o těchto věcech bavit a hledat pozitivní příklady například v zahraničí. Spousta věcí jde změnit a máme to jen ve svých rukou. Bylo by krásné, kdyby hlavně mladší generace převzala tyto myšlenky za své a společně jsme vytvořili místo k životu, které nám bude dělat radost, bude udržitelné a hlavně, že se pro nás tento styl přemýšlení stane normálním,“ říká režisér videí Jakub Dušek.
A Jakub dodává ke stylu videí: „Protože jsem velkým fanouškem filmů Karla Zemana a animací Terryho Gilliama, snažil jsem se obrazy zasadit do trochu podobného stylu a nadsázky, ale zároveň se držet reálných příkladů.“
Seznam dílů a jejich témat:
Epizoda I - Úvod k principům udržitelného rozvoje a mobility
V AutoMatu velmi často operujeme s pojmem „udržitelná doprava“, protože je jedním z klíčů ke kvalitnímu životu ve městech (a vůbec k možnosti ve městech dlouhodobě žít). Co si ale pod tímto pojmem konkrétně představit? Zmíníme i Plán udržitelné mobility, Metropolitní plán hl. m. Prahy, Strategický plán hl. m. Prahy či Strategie adaptace hl. m. Prahy na klimatickou změnu.
Epizoda II - Příměstská doprava v metropolitním regionu
V druhém díle se podíváme na příměstskou dopravu v pražském metropolitním regionu, a na její dopady na Prahu jako město. Jaký význam mají (a mohou mít) P+R a B+R parkoviště? A co vlaky – pomůžou dojíždění do centra?
Epizoda III - Veřejná doprava v hlavním městě
Třetí díl se zaměří na veřejnou dopravu v Praze – na metro, tramvaje, autobusy a elektrobusy, ale dokonce i na vlaky. Co je Metro D a S, kam se vydá první tramvaj za hranice Prahy a budeme se v Praze v budoucnosti přepravovat i vzduchem?
Epizoda IV - Individuální automobilová doprava ve městě
Tématem čtvrtého dílu je automobilová doprava a její výhody a nevýhody pro přepravu po městě. Podíváme se na emisní dopady automobilové dopravy, dopady tzv. dopravy v klidu (tedy parkování), ale i na pojmy jako dopravní indukce, tepelné ostrovy, carsharing, city logistika apod.
Epizoda V - Prahou na kole? Jde to!
Ano, Prahou se dá jezdit i na kole. Pátý díl nám ukáže, že překážkou nejsou ani tak kopce nebo absence sprch, jako spíš chybějící bezpečná infrastruktura pro jízdu na kole. Proč bychom ji měli i v Praze budovat a jaké zdravotní a finanční výhody může ježdění na kole po městě mít pro celou společnost?
Epizoda VI - Nejčistší způsob dopravy po městě
Chůze je odjakživa základním způsobem dopravy po městě. Ano, i chůze je doprava, a proto se jí budeme věnovat v posledním díle první série AutoMatova průvodce udržitelnou dopravou. Jaké bariéry nám brání v chůzi po městě a jak je můžeme odstranit? Co je to město krátkých vzdáleností a co koncept Walkable City? A jak nám může v chůzi pomoci oživení veřejných prostranství?
Kompletní seriál najdete na našem YouTube kanále.
Vznik seriálu finančně podpořilo Hlavní město Praha.
Dále děkujeme za podporu organizace OSIFE, pražského informačního centra OSN a Hlavního města Prahy.
Jakub Holzer