Česká verze English version
Cykloserver.cz

Aktuality

Světový týden bezpečnosti silničního provozu začíná. Zaměřuje se na prevenci nehod a zvýšení bezpečnosti na silnicích

15.5.2023 14:06

Dnes začíná Světový týden bezpečnosti silničního provozu, který OSN pravidelně vyhlašuje od 15. do 21. května. Letošní ročník se pod heslem #RethinkMobility zaměřuje na udržitelnou dopravu a potřebu změny dopravního myšlení a chování směrem k většímu podílu chůze, jízdy na kole a využívání veřejné dopravy. V České republice vzrostl počet lidí na kolech, místy až o 50 %. Zvýšit jejich bezpečnostchce pomoci projekt Cyklovize 2030. Ve spolupráci s jednotlivými kraji vznikábezpečná dopravní síť pro cyklisty, chodce, jezdce na koloběžkách a další účastníky dopravy.

Bookmark and Share

Dnes začíná Světový týden bezpečnosti silničního provozu, který je vyhlašován pravidelně OSN v týdnu od 15. do 21. května. Dopravní nehody jsou celosvětově nejčastější příčinou úmrtí a zdravotního postižení.Každoročně při nich zemře přibližně 1,3 milionu lidí a až 50 milionů lidí je zraněno.

OSN vyhlásila Globální plán pro bezpečnost silničního provozu (Global Plan for the Decade of Action for Road Safety 20212030) s cílem snížit do roku 2030 počet úmrtí a zranění v silničním provozu o 50 %. Tento plán zdůrazňuje, že k dosažení tohoto cíle je třeba řešit celý dopravní systém včetně zajištění bezpečných silnic, vozidel a chování.

Letošní ročník Světového týdne bezpečnosti silničního provozu se pod heslem #RethinkMobility zaměřuje na udržitelnou dopravu a potřebu změny dopravního myšlení a chování směrem k většímu podílu chůze, jízdy na kole a využívání veřejné dopravy. Bezpečnost silničního provozu je předpokladem i důsledkem tohoto posunu.

Světový týden bezpečnosti silničního provozu letos zdůrazňuje význam bezpečné infrastruktury. V České republice, podobně jako jinde v Evropě, popularita využívání jízdního kola vzrostla během pandemie COVID-19. „Nárůst počtu cyklistů až o 50 % potvrzují reálná data z automatických sčítačů,“ říká Luboš Kala, ředitel obecně prospěšné společnosti Partnerství, která se dlouhodobě zabývá sčítáním cyklistů a chodců v ČR. „Cyklodoprava vzrostla především tam, kde v době covidu začali dopravu do práce na kole i jako relax využívat noví cyklisté, a ti zůstali kolu věrni i po skončení pandemie. Prostě objevili, že se mohou na kole pohybovat bezpečně po nově postavených cyklostezkách,“ vysvětluje Kala důvody nárůstu.rostoucím počtem cyklistů ale zároveň narůstá i počet nehod.

„Čím bezpečnější a spojitější infrastrukturu pro bezmotorovou dopravu vytvoříme, tím méně bude nehod. Větší bezpečnosti pomáhají nejen stezky pro pěší a cyklisty, ale i samostatné cyklopruhy v hlavním dopravním prostoru komunikací. Kola a auta se hlavně při vyšším provozu lépe míjejí a výsledný provoz je tak bezpečnější nejen pro cyklisty, ale i pro řidiče míjejících aut,“ říká Pavel Čížek, náměstek hejtmana pro oblast dopravy Plzeňského kraje. 

Právě odstraňování kritických míst a zlepšování stavu infrastruktury je cílem projektu Cyklovize 2030. Ten směřuje k vytvoření bezpečné dopravní sítě pro cyklisty, pěší, jezdce na koloběžkách a lidi přepravující se dalšími prostředky individuální dopravy. Hlavními partnery projektu jsou Asociace krajů a spolek Partnerství pro městskou mobilitu. Spolupracuje také s pracovní skupinou Ministerstva dopravy zaměřenou na koordinaci rozvoje infrastruktury pro aktivní mobilitu. Projekt Cyklovize 2030 je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Jedním z řešení jsou samostatné cyklostezky, které jsou sedm až dvanáctkrát bezpečnější než úseky bez cyklistické infrastruktury. Prokázal to průzkum, který nedávno zadal pražský magistrát.  Mimo jiné ukázal, že na pražských cyklostezkách je třeba ujet milion kilometrů, než člověka na jízdním kole potká dopravní nehoda. Samostatné cesty pro bezmotorovou dopravu mají podporu 70 % Čechů, kteří si myslí, že stezek by mělo být více a měly by být v lepší kvalitě.

 

O projektu Cyklovize 2030

Cyklistická doprava zažívá v České republice boom. 82 % dospělých Čechů se věnuje pravidelně jízdě na kole. Dopravní síť pro cyklisty je však u nás nespojitá, a během cesty jsou tak její uživatelé vystaveni nebezpečným situacím, kdy je cyklotrasa přivede na rušnou silnici I. nebo II. třídy nebo stezka náhle končí bez pokračování. Cyklovize 2030 je vize bezpečné dopravní sítě pro moderní prostředky individuální dopravy v České republice. Projekt má přispět k tomu, aby se síť budovala a fungovala podobně, jako je tomu u železnice nebo silnic. Více informací:http://www.stavbycyklo.cz/ www.cyklovize2030.cz.

Projekt Cyklovize 2030 – bezpečnější cyklistická infrastruktura je podporován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

 

O fondu zábrany škod

Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb. a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádějí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty, záchranáře a ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel. Více informací: www.fondzabranyskod.cz.

 

 

Související články

Žádné související články

Související publikace

Žádné doporučené mapy

Fotogalerie

Žádné fotogalerie

Odkazy

Žádné odkazy

Reklama



Tipy pro Vás

SHOCart liga - seriál MTBO závodů pro veřejnost

Vyhrajte s námi

Partneři

SHOCart - outdoorové mapy všeho druhu Acepac - bikepacking equipment Česká Mountainbiková Asociace Rychlebské stezky Cyklisté vítáni - síť certifikovaných zařízení pro cyklisty

Najdi tip na výlet

v turistické oblasti
podle průchozího místa
podle typu aktivity

Kalendář

Novinky z knihovny

Reklama





Copyright 2007 - 2024 Cykloserver.cz |