Foto: www.kargopujcovnabrno.cz
„Cílem testování bylo zjistit, jak by veřejná půjčovna nákladních kol mohla fungovat v českých městech,“ vysvětluje za Nadaci Partnerství koordinátor projektu Michal Šindelář. „V Brně jsme se dostali na vrcholu sezóny na téměř 100% obsazenost dvou ze tří kol. Lidé kola využívali k převozu všemožného nákladu, ale také dětí nebo dospělých osob,“ pokračuje Šindelář.
„Odvoz rozebrané staré postele do kontejneru na sídlišti, pomoc sousedům s odvozem jejich nábytku do výše zmíněného kontejneru, odvoz elektroodpadu jako starý televizor do sběrného dvora,“ popisuje jeden z uživatelů inovativní služby, co vše na půjčeném nákladním kole odvezl.
Během testovacího provozu byla o jednotlivých zápůjčkách sbírána data, aby bylo možné provoz vyhodnotit. Závěrečná zpráva o provozu je nyní dostupná na webu půjčovny www.kargopujcovnabrno.cz.
Foto: www.kargopujcovnabrno.cz
„Ukázalo se, že nákladními koly lze nahradit část automobilové dopravy. Celkem 55 % zápůjček nahradilo právě cestu automobilem. Nákladní kola tak přispívají ke snižování závislosti části obyvatel na autech,“ shrnuje Šindelář.
Zda bude někde v Česku podobná půjčovna fungovat, záleží nyní na zástupcích měst. „Report o provozu půjčovny ukazuje, co její fungování obnáší a především jaké jsou finanční náklady na její provoz. Zpráva přináší i interaktivní byznys model, kde si zástupci měst mohou navolit, jakou půjčovnu chtějí, a model jim spočítá, jaké budou náklady,“ uzavírá Šindelář.