První blok zhodnotil naplňování závěrů z Národní cyklokonference, která proběhla v květnu v Krkonoších. O rostoucí podpoře projektů na výstavbu a údržbu cyklostezek informoval Karel Havlíček ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Novinkou pro příští rok je zvýšení příspěvku SFDI z 65 % na 75 % skutečně vynaložených nákladů stavební části projektu. Zájemci o příspěvek mohou využít také nové nabídky odborné konzultace, kde jim koordinační tým SFDI poradí s přípravou projektu. Stát výstavbu cyklostezek podporuje od roku 2001, kdy na sedm akcí přispěl celkovou částkou 12 milionů korun. Od té doby podpora výrazně vzrostla a v roce 2008 bylo z rozpočtu SFDI financováno už 68 projektů s celkovou dotací 260 mil. Kč. Letošní podpora cyklostezek dosáhne rekordní výše 436 milionů korun, žádosti o dotace na příští rok lze podávat do 20. března 2010.
Moderátor prvního bloku, Jaroslav Martinek, koordinátor rozvoje cyklistické dopravy ČR, navázal povzbudivou informací o přípravě legislativních změn ve prospěch cyklodopravy. Tato možnost se otevřela s prodloužením mandátu současné vlády, která si podporu cyklistiky určila za jedno z klíčových témat v resortu dopravy. Legislativní opatření navržená ve spolupráci s odbornou veřejností (a vycházející ze seznamu problematických paragrafů sestaveného na Národní cyklokonferenci) již směřují do Poslanecké sněmovny.
Další přednášející poukázali na nedostatky v propagaci rekreační cyklistiky zejména ve vztahu k zahraničním turistům. Stávající propagační aktivity postrádají jednotnou koncepci a jejich úroveň se v jednotlivých regionech výrazně liší. Napravit by to měl projekt „ČESKO JEDE“, který připravuje Centrum dopravního výzkumu (CDV) ve spolupráci s Asociací turistických regionů (ATUR). Předkladatelé se zaměří na internet, který je interaktivní, snadno aktualizovatelný a cyklisté jej využívají častěji než průměr populace. Podle Aleše Hozdeckého z ATUR je třeba vytvořit produktovou nabídku pro cykloturisty různých kategorií, od rodin s dětmi až po zaryté bikery, vybrat TOP nabídky, které určují „cyklotvář“ jednotlivých regionů, a soustředit se na efektivní vynaložení prostředků z EU. Projekt hledá inspiraci v úspěšných propagačních aktivitách některých regionů (mj. jižní Morava, Rakovnicko nebo Orlicko-Třebovsko) a jeho konzultantem je portál www.nakole.cz. První blok přinesl také zajímavé příklady cyklistických produktů a cyklostezek včetně „první cyklistické dálnice C1“, která spojuje Beskydy s jižní Moravou.
Druhá část konference ukázala překážky, které brání rozvoji cyklistické dopravy v našich městech a narozdíl od nevhodné infrastruktury jsou poměrně snadno odstranitelné. Podle odborníků má na frekventovaných místech smysl instalovat pouze bezpečné a uzamykatelné stojany na kola. Větší pozornost je třeba věnovat označení cyklotras, parkovišť a dalších služeb pro cyklisty, a to jak v cyklomapách, tak na informačních panelech. Úřady a firmy by měly zaměstnancům nabídnout úschovnu kol a šatnu se sprchou. Budoucnost je také v rozvoji půjčoven kol. Na konferenci se představily systémy sdílení kol, které fungují v Německu, Rakousku a pilotně už i u nás.
Bike Konference vybídla účastníky k diskuzi o možnostech další podpory cyklodopravy i rekreační cyklistiky. S náměty a připomínkami se mohou obracet na moderátory obou bloků Jaroslava Martinka (jaroslav.martinek@cdv.cz, www.cyklostrategie.cz) a Daniela Mourka z programu Greenways, Nadace Partnerství (daniel.mourek@nap.cz, www.nadacepartnerstvi.cz).
Jaroslav Martinek