Česká verze English version
Cykloserver.cz

Aktuality

Jak vybrat elektrokolo?

9.6.2021 12:02

Láká vás jízda na elektrokole a lámete si hlavu, jak vybrat to správné, které bude přesně odpovídat vašim potřebám a požadavkům? Než začnete opravdu vybírat, zkuste se na něm nejlépe na zkoušku projet, abyste věděli, jak přesně funguje, co od něj čekat a jaká si stanovit kritéria. Máte? Výborně – jdeme na to.

Bookmark and Share

Počáteční investice


Hned na začátek si stanovte spodní a horní hranici, kolik chcete nebo můžete do elektrokola investovat. Obecně vzato lze říci, že je lepší kupovat elektrokola od 20 tisíc korun. Za méně peněz nekoupíte příliš kvalitní stroj, na který se lze spolehnout. Poté záleží, kam budete na elektrokole jezdit. Pokud se plánujete pohybovat spíše po městě, bude vám stačit rozpočet od 20 do cca 50 tisíc korun. Chystáte-li se ale do terénu a do přírody, počítejte s investicí od 40 do 80 tisíc Kč. Samozřejmě záleží na osazení kola. S cenou se můžete vyšplhat až přes 100 tisíc. Dražší modely ocení hlavně ti, kteří budou na kole trávit hodně času/kilometrů. Pokud vyrazíte jednou za týden na výlet 50 km, kolo za 90 tisíc nepotřebujete.


Jaký zvolit druh elektrokola?


Volba se opět odvíjí od toho, kde budete s elektrokolem jezdit. Chcete-li na kole jezdit pouze na nákupy a po městě, zvolte městské elektrokolo. Pokud víte, že budete jízdu městem kombinovat s jízdou po štěrkovitých cestách, bude se vám hodit spíše crossové či trekingové elektrokolo. Naopak v případě, že se chcete jezdit na výlety přírodou nebo kopcovitým terénem, investujte do terénního elektrokola, které může být stejně jako klasické kolo i celoodpružené.


Délka a typ rámu


Základní kritérium při výběru elektrokola je stejné, jako u mechanického (klasického) kola – velikost rámu. Jedná se o vzdálenost mezi korunkou sedlové trubky a šlapacím středem, uváděnou v palcích/centimetrech nebo klasicky M, L apod. Tato vzdálenost je důležitá hlavně proto, aby se vám na kole dobře sedělo/jezdilo a nenamáhali jste zbytečně bedra nebo krční páteř. Dnes už neexistuje přesné rozdělení na „dámský“ a „pánský“ rám. Existují 3 druhy rámů, u nichž se již dnes neurčuje, pro jaké pohlaví jsou vhodné:

  • Nízkonástupové (bez horní rámové trubky)
  • Trekingové (se sníženou rámovou trubkou)
  • S klasickou rámovou trubkou (diamant)

Baterie a její umístění


U baterie platí logická přímá úměra – čím větší kapacita baterie, tím vyšší cena. V dnešní době seženete elektrokola s baterií o výkonu 400 – 700 Wh. Další mnohokrát omílanou otázkou je výdrž baterie na určitý počet kilometrů. Tady se dostáváme na tenký led, protože výdrž baterie je ovlivněna dalšími faktory jako je váha cyklisty, četnost využívání elektromotoru, zvolený typ asistence motoru (Eco, Mtb, E-Mtb či turbo), ale i obtížnost a sklon trasy.

 

Například na Eco dojedete dál, ale budete dřít. Při zapnutí asistence Turbo bude baterie elektrokola mizet téměř před očima, ale vyjedete i prudký kopec klidně rychlostí 25 km/h. Obecně lze říci, že pokud jede na elektrokole průměrně vážící cyklista (80 kg), pohybuje se převážně po rovině a „střídmě“ využívá asistenci motoru, vydrží mu 700Wh baterie zhruba na 135 km jízdy. Stejnému cyklistovi ale při jízdě terénem vydrží stejná baterie na 88 km jízdy a pokud se pohybuje kopcovitým terénem, zvládne baterie cca 60 km. Pořád se jedná o velmi hrubé údaje závislé především na četnosti využití elektromotoru.


Umístění motoru


Slyšeli jste o tom, že „středový pohon“ je ten nejlepší? Toto platí pouze, pokud se chystáte jezdit terénem. Neslyšeli jste o motoru elektrokola nic? Nevadí. Jak už napovídá název, „středový pohon“ znamená umístění motoru ve střední části kola. Existuje však ještě takzvaný „nábojový pohon“, který je umístěn ve středu zadního kola. Ten je vhodný spíše pro cestovní elektrokola nebo pro městská elektrokola. Motor pak může být ještě umístěn v zadním nosiči kola nebo přímo v rámu sedlové trubky (v případě městských elektrokol).


Co si vzít na cesty?

  • Rozhodně nabíječku – na vybitém elektrokole, které je těžší než mechanické (klasické) kolo, opravdu nechcete šlapat zbytek cesty – zejména pokud máte naplánován kopcovitý terén. Pokud máte s sebou nabíječku, nabijete své elektrokolo v jakékoliv elektrické zásuvce.
  • Zavazadlo – ideálně brašny, které umístíte na držák na kolo. Pokud jedete s celou rodinou nebo pořádáte několikadenní či několikatýdenní přejezdy, úložný prostor jistě oceníte.
  • Nářadí a náhradní díly – píchlá guma nebo nesprávně fungující přehazovačka? S nářadím budete mít šanci tyto nepříjemnosti zcela opravit nebo aspoň kolo udržet v pojízdném stavu. Náhradní duše, lepení a pumpička by měly být samozřejmostí.
  • Světlo na kolo – přední bílé a zadní červené
  • Lékárničku, mapu a věci na nouzové přespání v přírodě
  • Dostatek oblečení a jídla

- inzerce -

Diskusní fórum pro: "Jak vybrat elektrokolo?"

Názor Autor Datum a čas
V diskuzi zatím není vložen žádný příspěvek.

Fotogalerie

Žádné fotogalerie

Reklama



Tipy pro Vás

SHOCart liga - seriál MTBO závodů pro veřejnost

Vyhrajte s námi

Partneři

SHOCart - outdoorové mapy všeho druhu Acepac - bikepacking equipment Česká Mountainbiková Asociace Rychlebské stezky Cyklisté vítáni - síť certifikovaných zařízení pro cyklisty

Najdi tip na výlet

v turistické oblasti
podle průchozího místa
podle typu aktivity

Kalendář

Novinky z knihovny

Reklama





Copyright 2007 - 2024 Cykloserver.cz |